söndag, oktober 24, 2010

Saga på rymmen en slitsam söndag.

Unga fröken Qhichincha – alltid lika bedårande!

Sawila testar "the wet look".

Tjejerna verkar nästan tycka bättre om ligghallen sedan den blev mindre!

Parucha undrar vad jag håller på med bakom väggen.

Påfyllning av Thermobar – nu ska djuren ha isfritt vatten hela vintern!

Gick ut tidigt för att fodra pållarna i deras boxar. Mökkvi är ju en normal pålle, vars matintresse innebär att han inte viker från ens sida så länge man har en hö-kasse i handen. Saga ville också ha, men när jag inte lät henne komma intill och stöka och försöka knycka mat, ledsnade hon och passade helt sonika på att gå ut genom den öppna boxdörren, ut ur stallet och ställde sig att beta på gräsmattan där! Djur! Men jag kunde fånga henne och ta in henne igen utan problem. Lite full i skratt blev jag. Min häst tänker verkligen "outside the box". Gick och la mig igen, och sov lääänge.

Det ville inte sluta regna, men jag trotsade vädret och gick ut och gjorde i ordning ligghallen åt pållarna, medan maken förberedde läkten till alpackornas skydd. Under tiden kom T förbi på Eyglo, och tog en kik på alpackorna. Maken fixade en "ram" till staketet, så att vi ska kunna ha vår nyinköpta Thermobar på båda sidor stängslet. Så får både alpackor och hästar isfritt vatten!

Det roliga är att alpackorna är så nyfikna! De kommer till ligghallen när vi är där. Delvis i hopp om att få kraftfoder tror jag, men det är nog lika mycket nyfikenhet. Så när jag fixade bädden i hästarnas del av ligghallen, stod de på andra sidan mellanväggen och undrade vad jag höll på med! Rädda är de i alla fall inte! Får en känsla av att de kan trivas med pållarna som grannar!

Jag tog en tur på Saga, som blev orolig hos grannen med den onda, trasiga matarkabeln. Grannen håller på att bygga ett slags skjul nu, säkert en ligghall eller ett ställe att lägga höet till sina hästar på. Nya byggnaden ihop med minnet av stöten Saga fick där sist, gjorde henne väldigt ovillig. Men jag fick fram henne. Har pratat med grannen om den där kabeln och att hon måste skydda den. Men den var inte skyddad idag ... Håller man till höger funkar det. Men hur länge dröjer det till det är hål där? Risk man får ta upp det där igen... Hur svårt kan det vara att köpa lite trädgårdsslang och trä kabeln igenom den? Det har vi ju gjort på vår egna uppfart, så vi vet att det är både billigt och lätt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Gulliga alpackabilder!!!!!!
Ja en thermobar är guld värd, speciellt när minusgraderna blir många och vattnet ändå inte fryser! hälsningar Ullabritt
http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se