söndag, februari 28, 2010

Plusgrader och pulsande

Ystra pållar. Notera taket på grannens (ödelagda) ödelada i bakgrunden ...

Dis över hemmanet.

Hasande snö ...

Rasande snö.

Nu fungerar ju faktiskt alla våra grindar! Så jag hade ju riggat grinden uppe vid huset, för att pållarna skulle få frukost utan att jag steg upp. Nu var jag uppe ändå, för jag litar ännu inte 100% på grindarna, även om de nog faktiskt alltid funkat, sedan vi fick tillbaka dem.

Men inga pållar där! De hade ju inte fattat att mat vankades! Förra årets grindar lät mer, så då blev de uppmärksamma på det. Nu stod båda och hängde i ligghallen, totalt ovetande. Så jag fick ju gå ut ändå. Att ropa på dem gav ju absolut inget resultat, så jag gick ner mot ligghallen, och just som jag skulle runda hörnet och titta in, sprang de båda ut som skjutna ur en kanon! Nästan som jag kommit på dem med nå't hyss. Antingen blev de bara skrämda av att jag nog dök upp lite tyst, eller så var där ett snöras från taket som jag själv inte lade märke till.

Med en blå IKEA-påse får man lätt en pålles uppmärksamhet. Min var dock tom, men dög ändå. Pållarna följde mig snällt upp mot den öppna grinden och hittade sin mat. Dags att gå och lägga sig igen.

Vi red samma vända idag som igår, men man märker tydligt att pållarnas steg blir tyngre i den tunga töiga snön. Med fyra plusgrader sjunker snön snabbt ihop. Jag gillar ju inte regntö. Ska det töa ska det vara sol, sol, sol och inga minusgrader mer. Nu ska det bli kallare igen. Då blir det glatt här ...

Saga passerade grinden utan större protester idag. Så snart nog var vi hemma och skulle sköta det vanliga pysslet. Och det är ju då man märker att tövädret har sina fördelar. Pållarnas vatten fryser inte. Snön i hästarnas hovar fryser inte utan är lätt att kratsa bort. Man fryser inte ihjäl när man står och meckar med grindar. Och man kan göra det utan vantar, så man är lite flinkare när man ska skruva på de attans små muttrarna på stängseltråds-skarvarna. Japp, det är sån't jag roar mig med! Man behöver inte längre alltid ha de högskaftade ridstövlarna (som är lite jobbiga att ta på) utan klarar sig rätt bra med vanliga gummistövlar.

Det är förstås inte lika vackert. Men det är ljust länge nu, nästan till kl 18.00! Så najs!

Jag inbillar mig att mest snö rasar från taken om natten. Kan det stämma? Och i så fall varför? Man kan tycka att mer snö borde rasa på dagen då det är som varmast. Men våra ras har allid hörts på natten. Och varför rasade snön på vår norrsida först? Borde det inte varit sydsidan? It's a mystery. Någon som vet om det finns några vetenskapliga belägg för, och förklaringar till, mina teorier?

1 kommentar:

Anonym sa...

Snön tycker inte om mörkret och börjar skena - norrsken. /Vev