fredag, februari 05, 2010

Mjölksyra och Irish Coffee-yra

Jomän, efter att ha haft lite konferens blev det dags för skidåkningen. Detta är i sanning icke någon av mina starka grenar. U var snäll och väntade länge och tåligt på oss, medan B och jag provade ut hjälmar. Jag är för tjockskallig, hon hade för litet huvud. Till slut blev det rätt. De "vuxna", U & W tog sig an mig, B och H eftersom vi var ovana skidåkare. Det blev en snabb intro i barnbacken, innan vi åkte upp i en T-lift, då U åkte med och nogsamt såg till att jag kom av ordentligt.

Jag tyckte B & H snabbt blev bra skidåkare, även om de hävdade motsatsen. Jag? Vi lurades ut (som traditionen bjuder) i en röd backe. Say no more. Brant som attan. Jag plogar. Mjölksyran stiger. Jag orkar inte. De andra for ner och väntade på mig, och snart nog åkte U upp igen för att se hur det gick för mig.
Jag sade noga till att de inte behövde vänta på mig, det kunde ju inte vara så kul för dem. Men det gjorde de ändå, för de är så snälla. Så småningom kom jag ner. Men det tog sin tid. Jag fick dock en eloge för att jag kom ner leende och inte tvärförbannad.

Väl nere åkte vi iväg och åt lunch, och hittade några andra arbetskamrater i hotellets bar. Kan säga att jag var väldigt lättövertalad till att stanna och dricka Irish Coffee istället för att ge mig ut i backen igen. Så blev det. Vi satt där så länge, så snart blev det dags för "riktig" After Ski. Vi skulle egentligen ha träffats på ett annat ställe då, men någon ringde och sa att det var fullt och kö, så de som gått dit, kom till oss istället. Second After Ski. Bytte bara plats till några bord där det fanns utrymme för oss alla. En lagom ansträngning.

Tanken var att vi alla skulle laga mat på våra rum. Men då sa killarna, som alla bodde i samma rum, att de skulle laga all mat, och bjöd in oss att äta hos dem! Så vi fem töser på rummet tog en fördrink hos oss, innan vi gick till killarnas rum. De bjöd på (faktiskt) god tomatsoppa (det var mycket vitlök, chili, creme fraiche och annat i som stävjade den stygga tomatsmaken), och så var där stekta korvskivor; chorizo, merguez och annat. Hur gott som helst! Och trevligt!

Det minglades, pratades, skålades och dansades långt in på småtimmarna. De enda som verkade bli störda var några snubbar som knackade på och ville vara med på festen, men inte fick! Klockan 2 gick jag och la mig. Sååå trött.

Inga kommentarer: