lördag, november 22, 2008

Vintern på väg ...

Soluppgång i Vickys öga

Tjejmiddag

En som förstår att uppskatta ligghallen

Igår kom årets första snö! Blott en knapp millimeter, som lite florsocker på marken. Men ändå. Då känns det bra att nyskodda Saga har sina snösulor, så inte snön kan packas till styltor under hovarna! När den nu kanske kommer på riktigt, vintern!

Redan i onsdags började maken bli ynklig.
Nu är han där jag var för ca en vecka sedan. Man får vad glad för, att vi sällan är sjuka samtidigt! Så inte båda är ynkliga och orkeslösa samtidigt. Själv är jag ganska frisk nu, men eftersom en enveten hosta gör sig gällande får jag betydligt mera empati nu, än när jag verkligen var dålig.

Vi red ut i det vackra vädret idag - ity maken vägrar också vara förkyld. Någon elak typ hade stängt en grind om Torpet-rundan (Varför bor man på landet om man inte gillar hästar? Vi förstör ingenting när vi rider där. Missunsamma typer. Tror knappt ens de får spärra av vägen enligt lag ...). Så vi red en annan väg som tarvade en avstigning på grund av stora is-pölar med okänt djup. Men sedan ska man ju upp igen...

Och idag ville inte någon av hästarna stå still! De var liksom nippriga. Men vi kom upp till slut och fortsatte på en okänd stig till den tog slut. Så vände vi hem och hade därmed en ny nipprig session med av- och påstigning på hästar som inte ville stå still. Min uppsittning blev av mindre vacker art, men en stunds tendens att hamna bakom sadeln, vilket får betraktas som synnerligen ogynnsamt. Men medelst en lätt kravling försatte jag mig dock rätt i sadeln medan det började snöa stillsamt. Lite spontan Gymkhana, om man säger så.

Väl hemma igen flög det ymnig snö i synnerligen vågrät riktning. I en kvart. Sedan blev det fint igen! Jag mockade, vi fikade och jag mockade igen i väntan på ved-mannen. Förra vintern kunde vi värma huset med spillvirke från stallet. I år behövs ved. Och för flera veckor sedan lovade en gubbe att komma och leverera. Vi hade börjat misströsta rejält eftersom han aldrig hörde av sig, men idag ringde han! Och framåt eftermiddagen tippade han ut 3 kubik ved hos oss! Nu ska här eldas!

1 kommentar:

Anonym sa...

Mycke fina ögon/På en häst som har lite av varje i sig(blandras)*LER)Brrrr,,jaaaa,,nu är det kallt.Hoppas det inte bli regn/solsken gärna.Maken såg lite dålig ut/kikade in i stallet när jag va där.Vi såg nog lika frächa ut.Stängt Torpet-r.Hmmm.Det va taskigt=(Frysen gamal dam ´stående i ligghallen,,va är min matte;)Hästarna kan bli lite nippriga i snö/kyl-väder.Förresten Karo,,hugga ved är nyttigt*LER*Ka.