söndag, november 23, 2008

Snuvig solig söndag

Zolly struntar uppenbarligen i den fina utsikten från köksfönstret.

Huset genom ett "islock" - ytan på Vickys vattenspann hade frusit.

Söta Saga efter ritten.

Mina favoritkillar!

Maken gör ledarskapsövningar med Zolly - "Ignorera mig! Ingnorera mig fullständigt".
Hon lydde honom blint!

Maken ville i det längsta ge sig ut att rida i det vackra solskenet, men fick ge vika för sin stygga förkylning. Istället red jag ut med Saga, som skötte sig finfint. Jag inser - jag har varit en mes!

För Saga och jag har haft "diskussioner" på vägen förut, och fast jag alltid vunnit har det suttit långt in ibland. Och i ridhuset och paddocken har jag haft svårt att få fart på henne på sistone. Men så härom veckan var Annika-grannen i ridhuset, och fick provrida Saga - och fick fart på henne med en gång!
Annika-grannen beundrade hennes tölt! "Hon är en fin häst", sa hon. Och då sträckte matte stolt på sig!

Men det var bara att konstatera - jag har varit en mes! Och med den insikten kom det på något vis automatiskt, att det gick bättre med Saga! Visst har jag lärt mig "tricket", men jag tror faktiskt min attityd är 75 % av lösningen! Att jag är mer bestämd! För Saga är en dam med egna åsikter!

Så nu lyder hon mig mycket bättre och snabbare, trots mindre åthävor!

Egentligen vet jag ju det där. Men ibland behöver man väl en påminnelse. Och oj så fint hon går, min Saga, när man får fart på henne!

Väl hemma ifrån min uteritt skötte maken om Mökkvi. Vi hjälptes åt att se om Vicky eftersom hennes matte också är förkyld. Maken fick ge upp dukterierna efter att ha städat ur släpet - det ska på besiktning imorgon ...

Själv mockade jag ligghall igen vilket föranlett en stel axel. Och vid 20-snåret kvällsfodrade jag kusarna under stjärnorna i tretton minusgrader ...




3 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att det går bättre! Men du vet ju att du har en fin häst. Hon är ju avelsbedömd och allt. Ingen segpropp till häst får så fin bedömning som hon har om de inte är bra och pigga och kan mycket. Och på bedömningar är det mycket fart. Så låt hon inte lura dig, hon kan mycket din fina lilla häst!
kram
kaneli

Karos Corner sa...

Hon kan ju det! Mycket! Och hon är ju bra på att luras med ;-). Hon är hur fin som helst!

Det är bara matte som behöver skärpa till sig ...

Men på onsdag ska vi rida i ridhuset!Nu ska hon få jobba!

Anonym sa...

Självklart det går bättre och bättre.Du lär ju känna henne mer/Saga dig/Sen du vet STO,,Kan vara lite/vill inte,,försöker lite för och slippa.Då jaaa,,precis visar man vem som bestämmer.Som jag sagt tidigare/Mycke duktig Saga,,ok då Karo*LER*Ka.