lördag, november 08, 2008

Maken degar

Mökkvi är skeptisk till släpet - trots lockande grönt hö.
Hans "flickor" supportar honom på andra sidan stängslet. Vicky anas till vänster. Och japp, Saga är där i bakgrunden, till höger om Mökkvi. Men hon syns inte. För hon är en svart häst. I den svarta kvällen.


Zolly inväntar tålmodigt att Ronja ska äta färdigt. Förgäves. För när Ronja är klar, tar elaka matte bort den goda "tjockmaten"!

Mmm - makens kanel- och äpple-bullar ...

Efter en kort hästtjänst vid 08.00 gick jag och lade mig igen. Och vi sov till 12.30!!! Jösses! Igår såg vi på Boston Tea Party, där en läkare hävdade att tecknet på att man var vuxen, var att man inte sov hur länge som helst om morgnarna längre. Hmm...

När jag väl pallrade mig upp någon halvtimme efter makens nedstigning till köksregionen, fann jag honom i soffan med en katt! Och i köket stod en deg på jäsning! Jippie, äppelbullar i vardande! Dessa äppelbullar har levt i legender återberättade av mina svågrar och svärföräldrar i lyriska ordalag! Men under de 10-11 år jag känt maken, har jag aldrig någonsin sett dem.

Vårt sena uppvaknande och makens bakbestyr, gjorde att det hann börja kvällas medan vi gjorde i ordning pållarna för en ritt. Med det annalkande mörkret valde vi bort "Torpet-rundan" och valde att istället inspektera hemmanet från hästryggen - rida i hagarna längs staketen! Det tog ca en kvart, och genast påmindes jag om det något instabila i att rida barbacka i nedförslut och terräng ...

Men jag höll mig kvar! Jag vill gärna rida där det är lite mjukt, för Sagas hovar börjar bli för stora för skorna och enstaka sömmar börjar lossna. Tror det stör henne lite. På onsdag kväll kommer hovslagaren - det ska bli skönt!

Så ställde vi släpet och Mökkvi i paddocken för att vänja honom vid släpet på ett positivt sätt. Gott grönt hö i en remsa från rampen in i släpet. Men han har inte gått på den ännu. Får väl ge det några dagar.

Väl inne tog vi fikapaus med de nybakade bullarna! Mumma! Legenderna var sanna! Myt har blivit verklighet! Och snart ska jag laga kokt kyckling med ris och currysås! Då blir magen glad!

5 kommentarer:

Holmarna sa...

Gissa om vi hade velat komma över på en fika! Titta på hästar o äta äppelkanelbullar! Stor kram.

Karos Corner sa...

Ni är välkomna, Cilla! ;-)

Unknown sa...

Som sagt, de bullarna är legendariska. Kallas bland oss vanliga dödliga för "goda bullar"...

Anonym sa...

YUMMI,,YUMMI Bullar./k.

Andrummen sa...

Oh vilka bullar, jag kommer jag också...får man receptet? ha en fin helg som kommer//kram Sanna,Cillas syrra!!!