lördag, november 15, 2008

Hemmansägare med hosta och huvudvärk

Maken och Mökkvi - snart på en tur i krokarna

Flickorna fascineras av den nya delen av hagen.

Redan igår kände jag mig hängig med halsont. Så jag tog Esberitox-tabletter, drack apelsinjuice, Berocca, whiskypinne och sov oändligt länge inatt/imorse. Vaknade utan halsont, men lite snuvig och framför allt med ont i knoppen och kroppen.

Men sån't har ju inte jag tid med! Så efter vår lunch när maken red ut på Mökkvi (jag orkade inte riktigt rida, och dessutom håller Saga på att tappa en sko.) satte jag upp vår andra automatgrind i en annan del av hagen. Och släppte på stona på den del av vinterhagen de inte fått tillgång till tidigare. De galopperade omkring och busade lite innan huvudena åkte ner i gräset. Mums, mums.


Mökkvi är på bantning/lastträningsläger i paddocken, så han får sitt goda gröna hö i släpet för att locka in honom. Och nu går han faktiskt in självmant! Men bara om det som står därinne är tillräckligt gott. Men det är ett stort steg fram!

När maken och Mökkvi kommit tillbaka jobbade vi båda på, till jag tog in först Saga och sedan Vicky för deras dagliga visitation. Vicky hade stått lite konstigt tidigare, men när jag kollade såg allt ovanligt bra ut. Jag borstade bort lite lera och tog ut henne igen.


Snart nog åkte maken till sta'n för att gå på fest. Själv ska jag packa ner mig framför TVn under min filt och bara äta och slappa. Så är man förhoppningsvis lite piggare imorgon!

Men först - kvällssmat till kusarna! Sedan - kvällsmat till mig! Och - det finns popcorn i huset ... Det måste nog... åtgärdas ... mmm.


Dagens nöjdhet? Den känner vi av det faktum att den lilla avfuktaren maken köpte i tisdags gör sitt jobb i sadelkammaren. Vår likaledes nya termometer/hygrometer visar att det är 12 grader plus och ca 65% luftfuktighet där! Perfa! Den både fuktar av. Och värmer! Det var Annika-grannens tips att ha en avfuktare istället för ett element. Känns som en väldigt bra idé!

1 kommentar:

Anonym sa...

Känn inte efter för mycke/inte bra.Härligt ny hage/galopperande i väg,,och sen ne med hövvena=)Stog konstigt/hmmmm,,inte jag veta!!!!Men i bland kan Blandis"stå lite weird.(blandrasen)Ka.