torsdag, november 20, 2008

Tjugo spänn till en okänd karl!

Idag på lunchen insåg jag att mina kontanter var synnerligen sinande, blott en 20a eller två kunde hittas bland kvittona i plånboken, varför jag betalade min sushi med kort. När jag stod där i kön såg jag en 20a falla till golvet och bakom mig stod en kille som just plockat fram några sedlar som han höll i handen. Jag tog för givet att han tappat sedeln som föll till golvet.

– Du tappade en 20a, sa jag, plockade upp den och gav till honom. Tack, sa han och såg glad ut.

Efter sushin gjorde sig nougatbegäret påmint. Det dyker alltid upp efter en sushi. Så jag kollade åter mina finansiella tillgångar, men hittade inte min 20a! Inser, så här efteråt, att det var nog jag som tappade 20an på sushi-stället. Och gav bort den! Undras om killen märker att han blivit 20 spänn rikare. Och om han tror att jag ville ge honom den av någon märklig anledning ...

Undras - plussar det på min karma? Fast det var ju inte riktigt min mening att vara så generös ... Å andra sidan, så stal jag den inte. För det hade ju varit stöld om jag tagit den, eftersom jag trodde den var hans.

Hur som helst kunde jag skrapa ihop mynt så det räckte till en Ragusa för 16 spänn. Blir perfekt till kaffet. Mmm - Ragusa.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Karma is a funny thing /E

Holmarna sa...

Karma is a funny and good thing and it makes people happy. This case is going to be on your good-karma-account. HUGS!

Anonym sa...

KARMA/Det är bra om man har GOOD-K.Som du hade,,oavsett om det inte va det du tänkt(20 kr)Så va det nog meningen att det skulle bli så/ka.