söndag, november 16, 2008

Våga vägra förkylning - eller nå't!

Idag vägrade jag åter att vara sjuk. Tyvärr lyssnade inte snuvan riktigt.

Det gick rätt bra till en början. Efter lunch red maken och jag Torpet-rundan. Det klickade om Sagas lösa sko, men den satt ändå där den skulle. Hur som helst så skötte sig pållarna utmärkt och det var ganska soligt. Vi såg en räv på nära håll som maken sett på samma ställe dagen innan. En röd, fin Mickel! Väl hemma hade skon lossnat tillräckligt så att jag både borde och kunde ta loss den. Det blir vilodag för Saga imorgon - på tisdag kommer hovslagaren! Yippiee!

Saga har tappat lite i vikt faktiskt. Hon börjar bli lite tunn - ingen fara än - men jag ska noga se till att hon håller hullet precis där hon är! Får väl transplantera lite från fete Mökkvi ...

Efter ritten rullade de sig noga, pållarna. De ser verkligen ut att njuta då! Och bara någon timme efter vår ganska soliga ritt - så var himlen full av mörka moln, det blåste upp rejält och jag var säker på att ett oväder skulle komma med nattmörkret.


Eller, ja, nattmörker? Klockan var ca 16.00! Helt ofattbart att man i somras var tvungen att vänta till 21.00 innan det gick att leva över huvud taget. Nu måste man stressa upp i ottan (dvs innan 12.00 för sjusovare som mig) för att hinna göra något innan det blir beckmörkt.

Efter detta kom dock tröttheten över mig. Så matt. Och inte blev det lättare av att jag visste att en husstädning helt enkelt var nödvändig. Men stärkta av en fika gick vi lösa på huset och knappt två timmar sedan var det tämligen välstädat. Skönt att kunna gå i hallen barfota utan att få med sig en osorterad samling gruskorn, katthår, halmstrån och hö-bös i fotsulan.

Är såååå trött ...

1 kommentar:

Anonym sa...

Måste me på den rundan nån dag/om det nu är öppet!!Räv som är så gulliga.Saga ska inte alls ha något fett från Mökkvi/Det ska han ha själv;)Men därimot vill Blandis ha lite och sätta på sin svans och man*SMILE*/ka.