söndag, juni 08, 2008

En katt i en ost ...

I den ohyggliga hettan sover man nu i sin födelsedagskostym, för TVÅ öppna fönster och med täcket i en skrynkelhög bredvid sig. Ändå vaknar man i ottan av att man är sjöblöt av svett. Detta förstärktes idag av att Ronja lagt sig rygg mot rygg med mig. Så varmt! Hon blir så lång och tar så mycket plats, och hon lyckades också på något vis komma åt att sätta klorna i min rygg när hon knep med tassarna av välbehag. Det blev ju bara att brutalt flytta bort henne, eftersom hon vägrade gå självmant när jag försökte knö ut henne.

Lyckade somna om för att vakna, sjöblöt igen, några timmar senare. Nu syntes inga katter till. Men jag hörde Mozzys lilla diskreta hälsnings-knastrande från en obestämd plats i rummet. (Ja, hon knastrar faktiskt). Men jag såg henne inte. Men hörde henne igen. Till slut hittade jag henne - prydligt liggande i "osten".

"Osten" är en kattleksak, en trekantig gulplychklädd låda, som en ostbit med stora hål i. Vi fick den av mina kära föräldrar i julklapp för några år sedan. Katterna har visat varierat intresse, men på senare tid har jag allt oftare hittat udda strumpor eller massakrerade näsdukspaket i den (och det är inte jag som lagt dem där - eller våldfört mig på näsdukspaketen - och jag tror inte att det är maken heller...).

"Osten" tjänstgör nu dessutom som fundament för vår fläkt. Innan läggdags ställer vi fönstret på vid gavel och sätter igång fläkten, för att kyla ner så mycket som bara är möjligt. Det funkar rätt bra! Men solen går ju upp tidigt - så på morgonen blir det tidigt otäckt varmt igen. På SMHI ser det ut som att det skulle bli svalare i slutet av veckan. 13-17 grader. Varmare än så behöver det aldrig någonsin bli! If you ask me!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tips till en överhettad Syster!
Det är tvärdrag i huset som gäller på nätterna! (Missarna måste kanske sova i ett annat rum då, så att de inte hoppar ut)
Vad roligt att ni har varsin häst nu! Men när ska Mökkvi vet.besiktigas? Jag håller tummarna för Saga i veckan!
Purr från en annan överhettad Syster

Anonym sa...

Mökkvi på tisdag och Saga på onsdag! Har vi tur kan vi boka in dem på samma transport hem /erik