söndag, juni 10, 2012

Kachita har fått en syster!

Ca 8.30 gick jag ut för att mata hästar – och då låg där en alldeles ny liten alpacka!

 Qhichincha hälsar nykomlingen välkommen.

 Storasyster ser efter sitt syskon.

Duktiga mamma Parucha och lilla fölisen.


Igår noterade jag att Parucha hummade ovanligt mycket. Kanske var det ett tecken på vad som komma skulle? Kl 8.30 idag gick jag ut för att mata hästarna och såg genast en liten vit hög mellan Parucha & Kachita.

Fick ju väcka maken och sedan satt vi i köket och åt frukost medan fölet reste sig på ostadiga ben och lite fumligt började dia. Vi blev oroliga när efterbörden dröjde, men den kom till slut och jag kan därmed räkna ut att fölet nog hade fötts bara minuter innan jag kom ut i morse! Eller ja, den hade ju hunnit få koll på sin hals, så låt oss gissa 8.10?

Kl 11.00 såg vi den springa omkring! Lite ostadigt, men den sprang! Otroligt att det går så fort!

2 kommentarer:

ubitt sa...

Ett STORT grattis till den fina lilla vita flickalpackan!!!!!!!!!!!

Karos Corner sa...

Tack så mycket! Missa inte fler bilder som jag lagt in i nytt inlägg!