tisdag, juni 28, 2011

Where the action is.

Coldplay, Azaleadalen.

Coldplay, Azaleadalen.

Coldplay, Azaleadalen.

Det var tok-länge sedan som vi skaffade biljetter till 1-dagsfestivalen Where the Action Is i Azaleadalen, Slottskogen. Då kändes konserter och lite folkliv i sommarkvällen lockande. Denna dag, när båda maken och jag hade rejält halsont och kände oss hängiga, var det inte lika lockande. Vi kämpade oss igenom våra arbetdagar, möttes på lunchen när det var precis tok-hett ute, för att byta våra biljetter mot festivalarmband.

För biljetterna kan ej återlösas eller säljas vidare. Så då fick vi ju gå! Jag ville hinna till The Ark kl 17.00 och var vid Slottskogen ca 17.15. Men där är ju oändliga, långa, vindlande gångar som var dåligt uppmärkta, så jag råkade nog ta en omväg till själva festivalområdet, och hann bara se den sista kvarten med The Ark. Ola Salo i guld-dräkt med enorm fjäderkrage! Glammigt värre! Och bra! Maken dök upp medan jag var där.

I pausen köpte vi oss lite dyr thai-mat och satte oss på gräset för att på lite avstånd lyssna på Glasvegas. Vi såg rätt bra från vår gräsplätt, i alla fall på de stora monitorerna. Jag har haft lite dålig koll på Glasvegas, men de har lite U2, Simple Minds, The Mission-stuk, så man kanske får köpa sig en CD. Under tiden njöt vi tok-goda och tok-dyra latte.

Och livet var rätt OK! För solen började gå ner, skuggorna svalka och vi var preppade med allehanda mediciner. Vid 21.30 kom huvudnumret – Coldplay – och det blev fullt framför scen. De var ju bra. Riktigt bra. Fast det lyfte inte riktigt förrän till extranumren. Kanske för att jag var lite avslagen av min förkylning i vardande. Tyvärr kunde jag inte sjunga med i allsången, eftersom rösten inte höll. Och jag kunde inte hoppa och dansa och vara hängivet fan, för jag var för trött. Och ändå, när konserten var slut var jag väldigt hes.

Men arrangemanget var bra. Banden höll sina tider, inga långa köer till biljett/armbandsbytet, till entrén, till Bajamajorna. Lite lång kö till maten, men ändå OK. Såg ingen som var för full och det var i stort sett ordning och reda. Men så var där många poliser och vakter. Tror jag börjar bli gammal, när jag nu uppskattar sådant....

Kom hem nöjda, glada, men otroligt trötta och halsontiga. Det blev en snabb djurtillsyn innan vi gick och la oss...

Inga kommentarer: