lördag, maj 28, 2011

Sagolik Saga-tölt

E frågar efter våra "problem".

Sagis och jag!

Idag fick vi rida för E.
Han & L har ju Lysegården tillsammans och de är våra instruktörer varannan gång. De var oroliga att de skulle motsäga varandra, men jag tycker det är bra. Ibland får man en "uppenbarelse" av det L säger, och ibland av det E säger. Så fattar man inte ena gången, gör man de kanske nästa. De har lite olika approach, så man får olika "verktyg" för att komma åt sina problem.

Idag "tvingades" jag rida Saga utan att skänkla henne! Jag var orolig att jag inte skulle få fram henne, men med lite annorlunda handställning och sits gick det riktigt bra! Hon töltade i låg form! (Vilket är jättebra, för er som inte vet). Jag trodde inte att hon kunde det! Och eftersom jag inte skänklade fick jag inte så mycket träningsvärk. Nu gillar ju Saga underlaget i Lysegårdens underbara ridhus, men ändå!

Till lunch blev det kurskamratens smarriga köttfärspannkakor och E frågade vad vi ville göra på nästa träningspass. "Pass-träning" sa någon men insåg att det dåliga vädret inte lockade till aktivitet på ovalbanan. "Smali" – att rida en bana mellan koner, bommar, labyrinter, slalom etc – föreslog någon och en annan tyckte att kadrilj vore roligt.

Så våra instruktörer gick efter lunchen ned och byggde snabbt upp en smali-bana. E föreslog att vi alla skulle rida samtidigt istället för uppdelade tre och tre, och se, vi fick både rida rolig Smali så fort vi "vågade" utan att välta koner och slalompinnar, vi fick rida lite kadrilj och kappas lite i pass längs långsidorna. Och Saga gick jättebra! Hon tvekade ibland, men jag fick ordning på henne och inte blev hon rädd för flaggan vi fick plocka upp från en tunna när vi passerade, och sedan rida ett varv i tölt med den.

En rolig sak var att E märkte stor förbättring på våra hästar sedan vi gick passkursen för en dryg månad sedan. Han trodde nästan det var andra hästar! Och det är ju jättekul! Då har vi ju uppenbarligen ridit ganska rätt ändå! Och jag som ändå haft Saga på vila i drygt 2 veckor! Min fina, duktiga Saga!

Efter ridpasset avrundade vi i fikarummet med en god pistagekrans, och alla var jättenöjda med kursen! Känns som jag fått många bra "insikter" och blivit en bättre ryttare! Får hoppas att det håller...

Tillbaka på Lysebo kom vi kursare överens om att försöka göra en repris nästa år! Så skildes vi åt och maken och jag åkte och städade ligghallen efter våra hästar, och lastade dem i regnet. Och åkte hem, snopna över att tiden gått så fort! Vi som planerat och längtat, och så var det redan slut!

Väl hemma avmaskade vi Saga,
och efter en hel kväll därute i regnet, tog vi in dem i stallet, "skalade av" dem värsta vätan så de skulle få det torrt om fötterna och torka upp i pälsen i sina boxar. Och de mumsade nöjt på sitt hö!

Inga kommentarer: