måndag, maj 02, 2011

Ledig måndag med mycken aktivitet.

Solande pållar.

Mina söta favoritkillar!

Fina flickan!

Det luktar INTE hallon om alpackaspott ...

En del jobbar hårt så här års...

Idag åkte maken till Ale-veterinären för att få vaccinerat Zolly och Ronja. Den senare har tjatat sedan igår kväll att hon vill ut, men vi har haft henne inne så hon säkert ska vara hemma vid avfärd. Hon var synnerligen missnöjd med detta arrangemang, och sedan tvingades hon dessutom in i kattburen för att bli stucken! Stackar'n blir alltid stressad vid bilkörning, så där blir en illaluktade olycka i bilen ... Tur hon är i sin korg!

Idag fin-red vi i ridhuset för att öva på det vi lärt oss på kurserna. Tyvärr är underlaget lite löst där för att få perfekt resultat i tölten, men Saga gick på bra. Efter lunch städade vi lite stallet eftersom vi vill ha det fint när de kommer och klipper alpackorna på fredag. Så nu är där jättefint och sadelkammaren känns plötsligt väldigt rymlig!

Och så fick vi ju "bodyscora" alpackorna – känna på deras hull. Jag vet inte om det är någon slags mamma-hormoner eller vad det är, men de två senaste gångerna vi samlat dem har Sawila & Parucha blivit så sura på varandra att de spottat på varandra hela tiden, och det är nästan omöjligt att inte hamna i skottlinjen. Urk! Tänk er den värsta halsbränna ni haft och multiplicera med 10, så får man en känsla av lukten! Det är ju egentligen magsaft med halvsmält gräs... Maken, jag och Qhichincha gör vad vi kan för att komma undan. Söta Qhichincha är nästan aldrig sur.

Det blev till att duscha när vi kom in! På kvällen var det yoga för första gången på tre veckor för mig, eftersom jag var borta en gång då jag var i Stockholm, och det sedan varit påskuppehåll två gånger. Trodde jag skulle vara tokstel igen, men var faktiskt rätt mjuk! Men det behövdes!


Inga kommentarer: