måndag, maj 16, 2011

Äggsjuk!

Ronja-katten uppskattar INTE Qhichinchas nyfikenhet.

Maken och Ronja efter bodyscoringen.

Sawila är grön av spott om om sin öppna mun – så hon håller munnen öppen så hon kan vädra bort den äckliga smaken. Så går det när man är grinig, Sawila!

Sawilla rullar sig på gruset.

Saga var mindre öm i svullnaden idag, men jag nöjde mig med en liten promenad med maken som skulle rida klätterrundan. Vi mötte vår närmsta granne på vägen, och jag berättade om Sagas svullnad som svar på varför jag inte red. Nu jobbar hon med healing, andlighet och det mediala, så hon gjorde lite healing på Saga där hon är öm. Får se om det hjälper! Jag är lite skeptisk till det där, men det finns mycket märkligt här i världen som fungerar. Och det var ju i vart fall väldigt vänligt att göra det! Hon är så förtjust i våra hästar, grannen, och har berättat att hon faktiskt haft en vision av att små hästar skulle gå på tomten, innan vi flyttade hit!

När jag var tillbaka löslongerade jag Saga lite och klickertränade. Hon är en hejare på att backa. Nu jobbar jag på att få henne att komma fram till mig när jag ropar. Islandshästar gör sällan det ...

När maken kom hem bodyscorade vi alpackorna. Det är inte lika kul nu när de blivande mammorna är så grälsjuka mot varandra och spottar så, men idag var det min tur. Nu är de ju nyklippta så man ser ju hur pass feta de är, men vi ville jämföra känslan mot när de var ulliga. De ser ju magra ut, men enligt vår bodyscoring-skala, så är de nog minst på en 3a, där 1 är för magert och 5 för fett. Så de är nog rätt lagom. Vi gjorde i alla fållan lite större för att undvika bråk. Det blev lite klurigare att fånga in dem, men de blev inte lika sura på varandra då, och man kunde gå undan från de få spottkaskader som kom. Så idag gick det ganska lugnt till.

Jag har fått fölinstruktioner från dem som sålde alpackorna åt oss, så nu jagar jag råmjölk (ifall diandet inte funkar) och inser att de egentligen kan komma när som helst nu. Den 27 maj har de gått sina dräktighetsdagar, men tydligen går tidigt betäckta ston ofta över tiden. Jag har föreslagit Kristi Himmelsfärdhelgen för alpackorna, för det vore praktiskt. De vill dock inte ge några svar. Så nu är jag lite äggsjuk. Vi ska bli med alpackaföl!

Mökkvi blev skodd idag, och sedan hann maken med en snabb lunch innan han åkte till Askim för att vara barnvakt åt nevöerna. Själv låg jag mest i soffan och slappade med två sovande katter och en på fönsterbrädet vid fotänden. Tjejer som chillar, helt enkelt.




Inga kommentarer: