fredag, maj 06, 2011

Alpackaklippning!

Nu ska Qhichinchas lockar falla!

Klippning!

Fin-ansning av hals och huvud.

Kloklippning.

Tre "lättklädda" damer.

Här är de ute i hagen. Och här ser man tydligt att de röda är dräktiga, medan den grå Qhichincha är smal.

Det var maken som tog emot alpackaklipparna som kom på fredagsmorgonen kl 07.00, medan jag ännu låg och sov på hotellet i Frederikshavn. De klippte alpackorna, deras ull och klor och såg över deras tänder, på ca 10-15 minuter per alpacka, för att inte stressa dem för länge. Så allt gick gescwint även om de röda var lite arga. Snälla och hanteringstränade Qhichincha går med på det mesta.

Vi på konferensen var betydligt stillsammare denna dag som gick i konfererandets tecken – och lite sega blev vi allt i konferensrummet, innan vi efter några timmar gick på shopping spree i Frederikshavn någon timme innan avfärd hem. Det bidde ett par nya sommarskor! På båten åt vi en tok-stor räkmacka och blev om möjligt ännu sömnigare ...

Jag missade bussen ända hem som gick 17.34, men tog 600-bussen kl 17.45 istället och tokringde hem efter limousineservice, men käre maken var ju ute, utan sin mobil ... Gick av i Älvängen och trodde jag skulle bli strandsatt där, men hade sådan flax, att 600-bussen (som går direkt till Älvängen) hunnit fram före bussen jag missade 17.34 (och stannar i Nödinge, Nol, Alafors och snurrar runt på lokalbanorna och tusen rondeller, innan den kommer till Älvängen). Så jag var nästan hemma när bekymrad make hade fått mina meddelanden och ringde för att se var jag var!

Det var ju tokskönt att komma hem, och så kul att se alpackorna. De är ju så små och taniga utan all ull! Och det var väldigt tydligt, att Parucha och Sawila är dräktiga!




Inga kommentarer: