måndag, maj 23, 2011

En dag i alpackabondens liv

Jennifer Ehle & Colin Firth i "Stolthet och fördom".

Ledig måndag.
En del verkar tro att jag bara slappar då. Jag sover om möjligt länge. Men denna dag pratade jag med distriktsveterinären om vaccin och selen till kommande alpackaföl, skrev ett brev till Trafikkontoret om en i mitt tycke orättvis P-bot och fixade en massa mail och annat.

Jag hade också mail-kontakt med Jordbruksverket eftersom jag eventuellt skulle bli tvungen att blåtungetesta Paruchas kommande föl, men det visade sig, att det behöver jag inte. Och det visade sig, att jag kände igen namnet på min kontakt! Och det visade sig att hon och jag hade ju gått i samma ridgrupp på Göteborgs Fältrittklubb (då man fortfarande red på "stora" hästar) för ca 16 år sedan! Vi brukade fika efter lektionen, dåna över Colin Firth i Stolthet och Fördom som gick på TV då, och var på fest i Örgryte med förfest hemma hos henne. Kul! Visar sig att hon också rider mest islandshästar nuförtiden. Och tyckte att "det är svårare att träna dem rätt". Just det, alla ni som tror att det bara är att "åka" islandshäst! Ska man rida "på riktigt" så är det ganska svårt!

Hela dagen var blåsig och vädret ostadigt, även på kvällen när maken kom från jobbet och vi gav oss ut på en klätterrunda. Men se, väl ute på vår ritt, skyddade skogen oss från blåsten och solen stack fram, så det blev riktigt mysigt! Väl tillbaka, efter en bra galopp uppför backen, blåste det och blev mulet igen.

Inga kommentarer: