fredag, januari 01, 2010

Sömnig nyårsdag med fågelskådning från köksfönstret

Tiggva var i alla fall pigg och rask!

Väntar på frukost!

Gärdsmyg i lilla bilden, ormvråk i den stora (bilder snodda på nätet).

Jag vaknade av mig själv 9.30 och insåg att hästarnas fodergrind inte löst ut. Skulle just gå ut i det stilla snöfallet och fixa grinden när Kaneli dök upp och frågade om jag ville ta med vovven. Det ville jag ju! Så vovven gick ut med mig, pigg och glad, och ville "mullvada" i snön men den var ju stenhård av skaren!

Så småningom vaknade folk medan jag förberedde frukost – prinskorvar och omelett och maken bakade smarriga scones och lagade mängder av starkt kaffe. Medan vi satt där och frukosterade flög ormvråkar och en fasan förbi, och världens rundaste, sötaste lilla gärdsmyg hoppade omkring på verandataket. Den är ofta där, så kanske bor den i taket? Den är hur som helst alldeles förfärligt näpen!

När alla hade åkt skulle jag gå in i paddocken och glömde totalt att där är glashalt under det fina snölagret, så jag gjorde en spontan saltomortal och dröste ned på den hårda isen med höft och högerarm före! Ajajaj! Varför är is så hårt? Det lär bli vackra blåmärken av den luftfärden ...

Sedan gjorde vi inte mer än absolut nödvändigt. Ojojoj, vad lite vi gjorde! Jag är inte så värst bakis, men sömnskulden gör sig påmind gång på gång ...

1 kommentar:

Anonym sa...

När M och jag stod och väntade på bussen, frågade jag M vad det var för brun kråka som flög omkring. M, mitt biologiorakel, kunde förnärmat meddela att det faktiskt var en falk! Så ni har verkligen många intressanta flygfän i området. Resan in gick för övrigt utomordentligt bra och snabbt. Alldenstundsom vårt sömnkonto också var ganska tomt, försökte vi skjuta på insättningen genom att gå på Universeum. Vi har årskort, så vi går ganska ofta. Där finns alltid något nytt att se om man är någorlunda uppmärksam. Det är för övrigt extra förmånligt pris på årskortet för tillfället, så om någon är det minsta intresserad, rekommenderar vi det verkligen. Man tjänar in det på två besök./Vev