tisdag, januari 05, 2010

Vaccinerade pållar, svärmor på besök och en liten gäst i den tredje boxen ...


Svärmor kom på besök idag med lite julklappar
– bl a sina fantastiskt goda kokoskakor – och vi åt lunch och hade trevligt. Det var alltför länge sedan vi sågs. Under tiden kom veterinären. Mökkvi låter sig ju inte lastas, men behövde vaccineras, så då kom en veterinär hit istället. Och kunde komplettera Sagas vaccination så hon är helt "klar" nu! Jag tog emot den stackars frusna veterinären som naturligtvis måste ge sprutorna med bara händer – sådär kul i 13 minusgrader. Jag skickade in henne i den lite varmare sadelkammaren så hon kunde fylla i vaccineringarna i våra hästpass utan att frysa ihjäl.

Medan jag var i stallet prasslade det rejält i den tredje boxen, där vi har lite halm förvarat. Zolly har visat stort intresse för balarna där och vi har hört prassel ett flertal gånger. Denna gång såg jag hur lite lös halm ovanpå balen rörde sig. Det prasslade. Och rörde sig. Så jag smög dit och drog undan halmen med en hästborste – och en liten mus pilade iväg in mellan balarna! Nå, den gör nog ingen skada där. Vi har ingen isolering att tugga på där och allt kraftfoder står i sadelkammaren dit de inte kan komma in. Tror jag. Hoppas jag ...

Inga kommentarer: