söndag, april 20, 2008

2 pållar och en utetur

Idag gick färden till Borås! En annons på Equippa hade lett oss hit. På företagets hemsida fanns också en fin bild. Dock såg hästen hästen lite olika ut på bilderna, men det fanns inget namn i annonsen, och det var ju ett sto, och priset stämde - men när vi kom dit insåg vi att det var två olika hästar! Bra det! Den vi sett i annonsen visades först. Jag såg att ryttaren hade ganska rejäl tygelkontakt och backade hästen ibland för att hon inte skulle lägga sig på bettet. Det såg dock rätt bra ut när hon red, men när jag provade kände jag att hästen bara stressade runt med mig. Ändå försökte jag sitta avspänt och med mjuk hand. I skritt kunde jag lugna henne, men i tölt gick hon bra en stund, men stressade sedan iväg och ville galoppera. Definitivt inte stanna. Och då gav jag henne ändå tyglarna ibland för att lugna henne. Helt fel häst för mig. Kändes inte som att hon lyssnade alls.

Så fick vi prova halvsystern. Kändes genast mycket lugnare. Det märktes att hon hade mindre utbildning, men jag kunde utan problem få henne i tölt och trav, även på volten. Så fick jag rida iväg en vända. Hon ville inte riktigt lämna gården men jag fick iväg henne fint. Tog en kort tur och avslutade med en mycket kontrollerad och lugn galopp på hemvägen (det kan gå väldigt fort hemåt!). Sedan var det makens tur. Han fick minsann komma iväg på en längre utetur! Summan av kardemmumman: detta är nog ett sto som man kan utvecklas med i takt med att man lär känna henne och tränar med henne. Lugn och stabil. Man får ju inte till allt perfekt på någon timmes ridning på en okänd häst, men det gick ju ganska bra för oss båda. Och även om hon inte var jättepigg så hade hon ändå lite framåt-go. En trevlig häst som vi gillade båda två. Men vi har lite fler pållar vi ska titta på.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ett sådant stiligt ekipage!