söndag, mars 16, 2008

Söta Zolly visar sitt rätta jag.



Jag insåg att något var lurigt när Zolly & Ronja satt alldeles intill varandra och intresserade sig för något på marken. De brukar ju alltid hålla viss distans mellan sig. Jag såg något blankt skymta i Zollys tass och tänkte först att det var en orm, fast den verkade för kort. En äcklig snigel? När jag närmade mig drog sig Zolly bort med sitt byte, men tappade det plötsligt! Då såg jag att det var en ödla! Och helt tydligt hade han kört sitt "tappa svansen"-trick, till Zollys förvåning.
Jag har alltid tyckt det där låter lite som en skröna, men det är helt sant! Svansen var av! Men inget blod strömmade, och ödlan verkade ganska cool. Jag plockade upp den och flyttade till en säkrare plats och tittade till den efter en kvart. Då levde den fortfarande och såret hade redan börjat läka så den kommer säkert att klara sig bra!

Beträffande bilderna ovan vill jag påpeka att medan jag plåtade med ena handen, avvärjde jag alla Zollys attackförsök med den andra - så no animals were harmed during this shooting! Matte gillar ju ödlor så jag hade en liten diskussion med Zolly om det där. Ödlorna får hon allt låta bli! Utrotningshotad är den säkert - det är ovanligt med ödlor i Sverige. (Hade gärna haft lite geckos på väggarna om sommaren)

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilka fina bilder du gör! Riktigt proffsiga.

Velandet på katterna känner jag igen från hunden Laban. I morse hade han glädjen att rulla sig i snön.

Anonym 2