fredag, mars 21, 2008

Om min kamera


Jag har fått en del frågor om jag har någon "specialkamera", särskilt med tanke på att jag tar så många närbilder. Men det är en helt "vanlig" digitalkamera, Pentax Optio SV, 5 megapixel. Jag fick den i 40-årspresent av maken, varför han under de senaste åren blivit dokumenterad i tid och otid vid husbygge, stallbygge etc. Den har inga utbytbara objektiv eller så, men har de vanliga "långt avstånd", "blomma" och "nära blomma"-lägena. Funkar bra! Skärpan kan bli lurig - jag brukar använda någon autofokus och ta många bilder med små avståndsvariationer så blir alltid någon bra. Tror det finns funktioner för att ställa in skärpedjup etc manuellt, men jag har inte orkat läsa bruksanvisningen ...

Sedan ser jag över allihop i Photoshop, beskär, justerar ljus och kontrast, tar bort färgstick eller vad som nu behövs.

Sedan har vi ju många vackra motiv här! Det hjälper ju en hel del. Och nu när våren kommer ska jag som förra året göra ständiga expeditioner för att se vilken blomma som dykt upp sedan sist. Alltid är det något nytt!

Sic est!

2 kommentarer:

Holmarna sa...

Du är en väldigt bra fotograf i första hand! Det är det som gör att bilderna blir bra, till de som undrar.

Anonym sa...

Verkligen fina bilder! Försök inte slingra dig!

/Per