fredag, augusti 10, 2012

Gotland – Visby

I otålig väntan på mat. Notera medeltidsklädda damer till vänster!
Stilig ruin mitt i Visby!
Mörka moln hotar ...
Detaljer från Domkyrkan.
På Medeltidsmarknaden kunde man köpa sig både svärd och hjälmar!
Hm, jag behöver ju förnya min garderob...
När man turistar i Visby förtjänar man en rejäl glass!
Är man på rummet, ska denna vara ute på handtaget! Så slipper man bli väckt av morgonpigag städerskor.

I ohyggligt tidig morgonstund körde vi till Säve Flygplats och flög till Visby – flygtid drygt 1 timma! Så smidigt! Men med väntan på planet, busstur till Visby och avlämning av bagage på hotellet dröjde det en god stund innan vi hann äta lunch – och då var det akut!

När jag bokade resan hade jag ingen tanke på medeltidsvecka, men min uppmärksamma Kanéli-kompis hade påpekat att det nog var dags för den när vi skulle åka. Och det var det! Jag har grunnat på om det skulle vara kul att vara där under Medeltidsveckan, men tänkt att det säkert skulle vara omöjligt att hitta boende, att gatorna skulle vara knökade av folk och svårt att få plats på restaurangerna. Men det var alldeles lagom med folk! Och kul att se alla medeltidsklädda människor på sta'n – många i väldigt vackra och arbetade dräkter! Och en härlig anakronism när man såg dem prata i sina mobiler eller stå i Bankomatkön!

Efter lunch flanerade vi i de krokiga gränderna i sta'n och ut på Strandgärdet där det var stor medeltidsmarknad, med smycken, kanderade äpplen, fällar och skinnprodukter, Svärd, hjälmar, brynjor, lysdon etc, allt med medeltida stuk. Välgjorda produkter! Vägen dit gick genom den vackra Botaniska Trädgården. Vi var fulla av intryck och toktrötta när vi varit runt på allt detta, men stärkte oss med en glass på torget, innan vi gick och installerade oss på hotellet.

Sedan mina tågluffardagar
har jag lärt mig att det är extremt vederkvickande att efter mycket promenerande, tvätta fötterna, torka dem väl och sedan lägga sig i sängen med benen uppåt väggarna. Jag brukar tvätta fötterna i handfatet. I mina tågluffardagar för sådär 20–25 år sedan var detta lätt som en plätt. Denna gång, med en något osmidigare kroppert än då, i ett högt monterat tvättfat, blev det mera en akrobatisk utmaning med inslag av vardagsedge – men det gick denna gången med!

Det blev en välbehövlig vila inför kvällens besök på en italiensk restaurant Kanéli-kompisen rekommenderat. Dyrt. Men en toksmarrig trerätters med vin! Åh, Carpaccio, Kalv på kantarellrisotto och Panna Cotta som avslutning. Mums!

Inga kommentarer: