lördag, augusti 11, 2012

Gotland – mot Fårö!


Många ruiner ligger "utslängda" i Visby! Fascinerande.

 

Senaste mode i Lummelundagrottan!

I Lummelundagrottan fanns dessa formationer!
Lite norr om Lummelundagrottan ligger Seriegården. Här är jag med Guran och Fantomen framför Dödskallegrottan.
Snövit – den fagraste mön i landet – och Glader skulle jag tro!
Kapten Haddock, Tintin och Milou!
Vackra näckrosor i dammen.
Rökta Räkor i Lickershamn – mycket smarrigt!
En stenhög – och i bakgrunden rauken "jungfrun i Lickershamn".
Langhammers – så imponerande raukar!
Hopp!
Gamla Hamn med rauken "hunden" i den "magiska timmen". Så vackert!
Bågformationen i Lergrav.

Det blev en intensiv dag! Hämtade hyrbilen i Visby. En tokgammal Saab 900 där det tog en halvdag innan maken hittade den femte växeln! Den var så svår att få i! Själv lyckades jag bara enstaka gånger, utan maken som hade den rätta knycken i kombination med rätt mängd milt våld, fick växla upp till 5:an även när jag körde! Jag fick t o m träningsvärk i handleden av brottandet med denna växelspak! Men det var en billig hyrbil, och vi kom dit vi skulle. 

Ett av våra första mål var Lummelundagrottan. Lite nervös blev man när det rekommenderades vadarbyxor till den guidade turen! Och svårt att hitta rätt storlek. Minsta stövelstorlek var 41, så det är ju bra mycket för stort för mig. Men själva byxorna, sannolikt anpassade för män, satt tight om min ändalykt av valkyriska proportioner... Axelbanden var korta också, men gick att justera så pass att jag kunde gå raklång. Är jag månne felproportionerad?

I ingången hängde äckliga spindlar och jag blev lite nervös igen, men inne i grottan såg jag dem inte. Fast de var nog där... Eftersom ett rejält regn hade fallit dagarna innan, var grottgången ganska full av vatten. Där man vanligen kunde gå på en torr betonggång, stod nu 1 dm vatten, och i en trång passage kände man tydligt strömmen högt över stövelkanten – så det där med vadarbyxor var ju en bra idé! Insåg dock att det in i min ena stövel läckte en smula kallt, kallt vatten...

Väl ute såg vi oss omkring innan vi fortsatte till Seriegården, där någon som hobby gör seriefigurer i betong!

Framme vid Lickershamn hittade vi lämpligt nog en restaurang och mumsade mat medan vackert klädda människor kom, pö om pö. Visade sig att det skulle vara bröllopsmottagning där! Både maken och jag fick tvångstankar att vi skulle ramla på den fantastiska flervåningstårtan som stod i passagen vi var tvungna att passera för att pudra näsan.

Efter maten promenerade vi bort till rauken Jungfrun i Lickershamn, och på återvägen kunde vi kasta en blick på det vackra bröllopsparet och alla människor med champagneglas. Måste ha varit en fantastisk dag för dem i det vackra vädret och i den vackra miljön!

Det är en bit till Fårö, så väl där var det redan dags för en fika, där jag fick tillfälle att beskriva vägen till en rauk för en utländsk dam. Eftersom jag nu inte själv varit där ännu, var jag nervös att jag lett dem fel ....

Men efter ett besök vid Fårö fyr, när vi kom fram till raukarna vid Langshammar, mötte vi henne igen och hon tackade oss. Vi hade visat rätt! Här var tokhöga vackra raukar på en nästan öde stenstrand. Så fräckt! Så mycket horisont! Vi såg ett bröllopspar fotograferas ute på stranden. Trodde först det var paret från Lickershamn, men såg senare i kön till färjan från Fårö, att det var ett asiatiskt par. Fick intrycket av att de var där på smekmånad och hade tagit sina bröllopskläder med sig för att låta sig plåtas just där! Ambitiöst! Men det blev säkert fina bilder!

Sista stoppet på Fårö blev raukarna vid Gamla Hamn. I den sena kvällssolen blev det extra vackert!

När färjan tagit oss över Fårösund, hann vi titta på bågen i Lergrav också. Ett sällskap satt och fikade i bågen vilket ju störde oss och vår bildtagning. Men de fick syn på oss och anade detta, så de flyttade på sig och var riktigt trevliga. De sa att det var mycket varmare inne i bågen en utanför. Och det var det! Trots att den inte är så bred! När vi tittat färdigt var kvällsmörkret på god väg, så vi körde söderut och tog en pizza i Slite. Och det var nog där jag första gången hörde folk prata gotländska sedan vi kom till ön! Låter som här mest är Stockholmare...

Sedan blev det "hemfärd" till Visby och en kaffe i hotellreceptionen.

Inga kommentarer: