måndag, december 06, 2010

Missnöje bland missar, eller: Katten, också!

Snösläde – oumbärlig i dessa dagar!

På diet. Och vila.

Redan i lördags haltade Stilton. Men var pigg och rask i övrigt. Hältan blev dock inte bättre till idag, och Stilton lite tillbakadragen. Så det blev till att åka till veterinären. Mycket väntetid blev det mellan undersökningarna. Veterinären kände att han hade ont i ett knä, men de kunde inte hitta några skador på röntgen och korsbanden var OK. Antagligen var det bara var en svår stukning efter ett fall.

Så jag fick åka hem några timmar senare, med ett recept på inflammatorisk medicin, ordination att vila honom och strikta foderråd för att banta honom. Visar sig att fodret jag blev rekommenderad för några månader sedan, lätt gör missarna feta ... Men nu fick jag med mig ett nytt som skulle vara bra.

Körde in i lömska Alafors-rondellen och insåg att jag nog körde in i rondellen där det egentligen är tänkt att man ska köra ut ur den, mot Alafors... Men de har i alla fall satt upp hinder där en dam körde fel och fastnade för några dagar sedan, Tur att alla är lika förvirrade där, så alla tar det lugnt och släpper fram.

Kan säga att missarna är missnöjda med den nya ordningen. Bara mat vid vissa tider, istället för ständig tillgång. Mindre mat än förr. Bara smala Ronja får äta hur mycket hon vill. Och Stilton får äcklig medicin och han och Mozzy tvingas till tandborstning, eftersom de lätt får tandsten. Det är knepigt att borsta tänderna på en motsträvig misse! Och då är ändå våra ohyggligt snälla!

Stackars maken var ledbruten efter att ha skött djuren och tok-skottat. Det var ju tråkigt för mig att vänta hos veterinären, men det var i alla fall vilsamt. Mycket vilsamt.

Inga kommentarer: