onsdag, december 29, 2010

Istid?

Vinterlandskap. Vårt hus är det gula lite till höger.

Saga i snöskogen.

Nyfikna tjejer. Ständigt med lite halmdekorationer i håret.




Här har de precis fått sitt kraftfoder, och vet att jag lagt in nytt hö i ligghallen ...


08.00 ringde klockan och det var väldigt motigt att gå ut i de 19 minusgraderna! Men jag har faktiskt bra kläder, så jag frös inte utan höll lagom temperatur. Så det är bevisligen lättare att klä sig mot -19 än +30! Hämtade tidningen och gick och la mig igen. Så skönt!

Igår dristade jag mig att rida ut med maken & Mökkvi, fastän Saga tappat en sko! Men jag tänkte att djupsnön är mjuk och vi skrittade bara den lilla skogsrundan vid grinden som brukade stängas. Ca 20 minuter. Tror inte att jag är en ond hästägare då? Hur som helst var hon pigg och framåt och lät sig inte bekymras. Bitvis hade jag svårt att hålla henne! Hon verkade tycka det var kul!

Jag med, för det var tokvackert i skogen med alla snötyngda grenar. Haken är förstås att de hänger så lågt att vi måste böja oss ner under dem, men ändå kommer åt dem, så att snön på dem faller ner i nacke och öra. Inte så skönt alls. Dessutom smätter småkvistarna en lätt i ens kylslagna och därmed lite känsliga nuna. Och så blir man lite kall om tårna. Men fint var det!

Idag promenerade jag en bit med henne på samma väg för att fotografera den vackra snön, men solen stod fel så det blev inte så fantastiskt som jag hade hoppats. Där finns en lite upptrampad stig i snön, men jag insåg idag att den är inte riktigt så upptrampad eller helt bekväm att gå på ändå, så båda jag och Saga fick träna höga benlyft idag. Mycket höga.

Man ser tydligt att de större stigarna används av människor, hästar, rävar, harar, rådjur ... Alla går där det är bekvämast!


Inga kommentarer: