torsdag, december 23, 2010

Hur tokvit kommer julen att bli?

22 dec. Julafton med maken.

En blek måne på morgonhimlen.

Vägen mot Hässleholm.

Lömska väderprognoser har ömsom hotat med snöstorm, ömsom lovat vackert väder och kallt, så tidigt uppstod diskussionen i familjen, om ifall vi verkligen borde åka ner till Skåne, jag i egen bil och syster med nevöer med flyg från Uppsala. Mina kära päron är i vanliga fall onödigt nervösa när jag är ute och kör, så dessa prognoser hjälpte ju inte till. Men – utlovat oväder kom redan på onsdagskvällen när jag satt hemma och hade julafton med maken!

På torsdagen körde jag således iväg vid 11.30 och kom utan problem till halmstadstrakten där det började bli lite slirigt. Sedan blev det snöigare och snöigare. Snöröjning i denna del av Skåne var uppenbarligen inte prioriterad – men jag kunde köra rätt bra i de uppkörda spåren. Men så kom rondellerna. Och avfarterna. Med bara snömodd. Där gick det inte fort...

Med igensnöade avfarter kan det också vara lämpligt att förfölja en bil med samma destination, så jag blev glad när bilen framför mig också blinkade för att köra av mot Kristianstad/Hässleholm – men sedan bara körde framåt, vidare ut på vägrenen! Misstänker att han inte såg avfarten, för den var väldigt snöig och såg nästan oanvänd ut. Själv svängde jag dock av och hann tvivla några sekunder på om jag kommit rätt. Men det hade jag! Tur man kört den vägen några gånger...

Den sista biten var vägarna helt snöiga, men färden gick bra och snart nog var jag hemma hos mor & far och skämdes bort! Senare på kvällen kom syster och nevöer i en taxi från flygplatsen, och därmed var alla på plats. Som det ska vara!

Inga kommentarer: