tisdag, november 17, 2009

Vettvillig vilde vid veterinären

Idag var jag ledig. För det var dags för veterinärbesök med Saga igen. Väntetid som vanligt ... När jag sedan skulle trava med henne var hon alldeles nipprig! Jag försökte longera henne i paddocken, men hon galopperade bara omkring och sprallade! "Hon verkar pigg i alla fall", konstaterade veterinären... Han börjar tro att hon alltid är en vilde och frågade om hon var vild även när jag red. Hon som är så snäll!

Så hon fick lite lugnande och då gick travandet utmärkt! Hon skoddes om och hovslagaren hittade inga obehagliga överraskningar alls! Men jag ska fortsatt klättra och rida cavaletti mycket, för att mjuka upp bakbenen som gärna stelnar till. De var jättestela efter hennes vila, men nu var de mycket, mycket bättre.

Uppenbarligen gör jag nå't rätt med henne! I 3 timmar var vi hos veterinären. Jag blev genomsvett av att trava med henne så de skulle kunna se hur hon rörde sig. Medan jag gjorde detta kom vår ridskolekompis som jobbar inom djurskyddet. Det var lite kul - nu fick hon se min häst! Fast vi hann inte prata så mycket. När vi sedan väntade medan Saga skoddes, stod jag dock stilla. Och blev frusen..burr! Drar väl på mig en svininfluensa eller nå't ...

Idag var Saga lite svårlastad. Åt båda hållen. Hmm. Ska träna henne med släpet och bara åka till trevliga slutdestinationer. Med gräs och annat trevligt.

Maken jobbade hemifrån idag, när han inte var med mig hos veterinären. Så väl hemma åt vi lunch och sedan rensade jag lite klöver, förstorade hagen och brottades lite till med min automatgrind, och har nog överlistat den. Behöver bara en bra tyngd på ca 0.5 kg... Det är ju sådant man har drällande hemma ...

Maken åkte iväg till ridlektion och jag testade grinden, Gick in vid 19-snåret, helt utmattad. Inser att jag varit igång som en arbetsdag - 8 timmar hemman-arbete plus lunch. Tur jag ska jobba imorgon så jag får vila upp mig.

Inga kommentarer: