onsdag, juli 25, 2012

En sork bakom kakelugnen...

Chaska är lite sömnig...
Fast på kvällen är det annat – "Kakan" och Chaska till höger i bild...
Äckliga tokstora hästflugor kommer bara när det är för varmt. De verkar gilla mörka djur. Turligt nog verkar inte våra alpackor störas av dem! Här sitter den på Miski.
Halvsystrar.
Ronjas pip-leksak.

Maken trodde det var jag som pep med något. Och jag trodde han hade något hyss för sig. Men det var Ronja som tagit med sig en sork som hon glatt lekte med i vardagsrummet! Vi slängde då ut Ronja och försökte få sorken att kila ut genom altandörren, men då kom ju våra andra katter och stod ivägen för den! Maken och jag försökte få tag i den med en glassplastask. Men den stackarn sprang in bakom kakelugnen! Noooooo! Vi visste inte hur mycket Ronja hade skadat den, så vi oroade oss lite för att den skulle dö där bakom... Kakelugnen är liksom inget man flyttar på.


Vi gav det en paus och hoppades sorken skulle komma ut själv. Men några timmar senare hörde jag den krafsa. Medelst att slå "fel" ände på en dammvippa i golvet bako kakelungen, lyckades jag skrämma ut den. Men åter igen kom katter och störde och började jaga den tillsammans med mig (fast i annat syfte), så den sprang tillbaka! Fast kom inte ända in bakom kakelugnen. Jag kunde nå den med min vippa, och slå i golvet framför den. Försökte fösa ut den med en stekspade. Men den rörde sig inte! Ett tag trodde jag att jag hade råkat slå den i stället för golvet! Att jag hade skadat/dödat den! Stackarn! 

Men så fick jag tag i den korta svansen och kunde lirka fram den och snabbt stoppa den i glassplastasken. Vi lyfte försiktigt på locket och kikade på den. Den såg oskadd ut, så maken gick ut och släppte den en bra bit från alla katter. Väldigt skönt att inte ha sorkar i huset!

Inga kommentarer: