söndag, oktober 30, 2011

Lång väg hem...

Spinnkursare i alpackahagen!

Efter frukosten fick vi hantera suri-garn. Surin är en variant av alpackan (den vanliga kallas huacaya) med jättelång glansig ull, det ser nästan ut som om de har dreadlocks. Ullen har mycket längre fibrer än vanlig alpackaull, men är också mycket glattare, så man måste spinna hårdare för att få den att hålla ihop! För bästa resultat kammar man ullen så alla korta fibrer går bort. Så kallad kamull – som inte nopprar sig, just för att där inte finns korta fibrer tråden! Mycket exklusivt!

Det tog ju evinnerlig tid att kamma den och sedan spinna den, men fin tråd blir det! Nu hade jag äntligen lärt mig spinna tunn tråd, och ingen sådan där ojämn, ful "bouclé" som det blev i början. Jag tog kommandot över tråden!

Kursen var slut 15, men ingen kunde slita sig riktigt. Jag kom iväg hemåt kl 16.00 ochh hade en 5 -timmars bilfärd hem. Turligt nog regnade det inte, men jag såg på vägbanan att det hade regnat, som om jag "jagade" regnet. Kom hem hel och hållen och toksugen på att spinna!

Inga kommentarer: