onsdag, oktober 12, 2011

Karo har kört lastbil och har nog en frisk häst!

Denna lastbil körde jag. 5m. Fast jag tror inte det är olagligt om det är på ens egen gård? Eller hur är det?

3,5 ton hösilage...

...tar upp en del av stallplan!

Sagis, onsdag efter sin "lunch". Hon tog sig en spring- och hopp-vända i padocken, säkert yster över att inte behöva vara stilla i en box längre!

Ledig måndag i förrgår! Så jag tog tag i att betala räkningar, blogga, sköta mailkonversationer, se över ekonomin och sådant, medan regnet föll utanför i varierande intensitet! Någon gång vid 15-snåret hörde jag ljudet av en tung lastbil – leverans av beställt hösilage till hästarna!

Föraren var en glad gamäng som frågade om jag ville köra lastbilen! Han förklarade att han kunde baxa ut pallarna med balarna över lastplattformens kant, och så skulle jag sakta köra framåt så att pallarna blev kvar på marken, medan han höll koll på att de inte välte! Då slapp han springa fram och tillbaka och därmed gick det lite snabbare att lasta av! Och det var ju rätt kul att köra den stora lastbilen, även om det bara var någon halvmeter i taget.

Nu var han ju rätt pratsam, så jag vet inte om vi sparade så mycket tid, men trevlig var han. Och blev väldigt förtjust i alpackorna!


Idag var vi hos veterinären med Saga. Och hovbölden verkar ha läkt ut! När hovslagaren skulle slå på en sko på hoven som varit gipsad, insåg vi att det var dags för helskoning! Så han skodde hela henne! Himla praktiskt – så nu slipper vi åka in bara för det! Veterinären tyckte hon haltade en smula fortfarande, men sa att det kunde vara att hon fortfarande är lite öm eftersom de karvat så mycket. Om det inte är bättre om 2 veckor ska jag höra av mig.

Så nu blir det skritt-träning i två veckor och undvikande av vassa underlag (som t ex makadam) så ingen sten fastnar i hennes ännu ej så hårda hov. När vi kom hem fick hon beta gräs i 20 minuter! Så glad hon blev! Nu ska jag varsamt vänja över henne från till det nya hösilaget och till bete – lite försiktigt...

Inga kommentarer: