onsdag, februari 02, 2011

Film och scam-försök

Happy happy - Sykt Lykkelig. Norsk film. Bra utan att vara omvälvande.

Är det filmfestival så är det, även om det är svårt att hinna med numera när man bor utsocknes, jobbar och har så mycket för sig om kvällarna. Men Kaneli-kompisen och jag hittade en lucka, och såg en bra norsk film på Draken. Av någon märklig anledning verkar det bara vara på Filmfestivalen man kan se film på Draken. Slöseri! För det är ju en fantastisk biosalong med sin jätteduk!

Maken var på festival-öl så jag åkte hem själv efter bion och skötte djuren.

Jag blivit utsatt för ett scam-försök. Jag har haft två IKEA-bord till salu på webben, och en dam från England som sade sig arbeta för Röda Korset på Haiti, hörde av sig och ville ha bordet. Kändes jobbigt – jag vill ju att någon kommer och hämtar det/dem. Men hon skulle ordna med frakt och allt och skickade en check, från vilken jag skulle dra mina pengar och sedan föra över resten till "The Shipping Agency". Jag insåg inte då att detta var en scam, för jag förstod inte hur hon skulle kunna få ut pengar av mig.

Men när jag skulle lösa in checken, kunde jag ju inte få ut kontanter direkt. Inte förrän checken var "clearad" vilket skulle ta en månad. Och inte ville jag betala inlösenavgiften på 1300:-, ifall checken inte hade täckning. Och det var där och då som jag inte gick på scam-försöket. För scammarens tanke var ju att jag gladeligt skulle lösa in checken, och betala alla avgifter och pengarna till "The Shipping Agency" med mina egna pengar, "så länge", till checken gått igenom!
Naturligtvis skulle den inte ha någon täckning då. Adressen till "The Shipping Agency" såg också märkvärdigt privat ut. Inga företagsnamn eller så ...

Checken var utställd på brittiska pund och jag har dålig koll på kurserna, men när jag kollade var den värd ca 24.000:-!
Jomän, det hade ju varit en nätt förtjänst på några lur-mail.

När jag berättade detta för maken frös han till och sa att det lät som en klassisk "scam" och var rädd att jag redan hade betalat ut av mina egna pengar. Men det hade jag ju inte. Så jag läste på, på "http://www.hoax-slayer.com/overpayment-scam.html" om "the Overpayment Check Scam". Stämde på alla punkter, utom att min försäljningsvara inte var så värst värdefull. Det är en bra hemsida, om man vill kolla upp något som verkar märkligt.

Jag låtsades inte om att jag förstod vad som pågick när scam-damen mailade igen och ville att jag löste in checken. Jag föreslog istället att hon fixade sina affärer med "the Shipping Agency" själv och satte in mina pengar på mitt konto. Sedan dess har hon inte hört av sig ....

Fick nyligen ett SMS på mobben om att jag vunnit en stor vinst på Google, och fick en kod att messa till, för att få ut min vinst på 500.000:-. Yeah right! Det lär ju vara något lurt med den där koden.

Kan folk inte bara vara ärliga? Även om jag inte går på dem, vill jag inte utsättas för scams! Man får hoppas på karma, så de återföds som äckliga tusenfotingar, eller dyngbaggar eller nå't. Fast då är det ju synd om de andra dyngbaggarna, att behöva vara artfränder med sådana typer.

Inga kommentarer: