söndag, oktober 25, 2009

Alla dessa stolliga djur

De lever ett stressigt liv ...


Pigg pålla!

I måndags och onsdags var det jobb. I torsdags trevligt cocktailparty på Soho med branschfolk, gratis drinkar och smarriga men små snittar, som framtvingade inköp av seriös ost&baconburgare i korvmojen vid Eggers, innan hemfärd på bussen. Sålunda red jag min pålla enbart på tisdagen. Maken har sett om henne de andra dagarna. Detta föranleder pigg häst! Vilket får tas positivt, för det tyder även på en frisk häst utan hovproblem!

Men lite störig är hon! Nipprig och skuttig, ofokuserad. Så i fredags fick matte visa var skåpet ska stå med lite NH i paddocken. Hon var otroligt tramsig och såg "spöken" men jag fick henne att lugna sig och lyssna, även om hon lätt tappade fokus. Tur man har sin NH. Det funkar faktiskt, fastän vi tränar för lite (lite blir det ju i den dagliga hanteringen, men vissa saker borde vi träna mera fokuserat).

Nu är det söndag och två N-rundor senare. Hon har varit cool ute i alla fall. Men har faktiskt varit ovanligt pigg och nipprig de senaste två veckorna. Vet inte vad som tagit åt henne! Men hon är ju snäll! Vi gjorde en avvikare från N-rundan idag, upp på en smal och krånglig stig, men hon klev på utan att tveka. Säker på hoven som en bergsget är hon! Fastän det är lerigt och blött!

Katterna har slumrat större delen av dagen, en naturlig följd av det envisa regnandet. De sliter inte ut sig, det gör de inte. De senaste veckorna har dock Ronja varit ovanligt tjatig. Hon har mat. Hon har vatten. Hon vill inte ut. Men tjatar ändå. Är nog mest kelsjuk. Precis som Zollybolly. Hon brukar bara ligga hos husse när vi ser på TV eller sitter vid våra datorer. Men i veckan har hon legat i mitt knä flera gånger. Väckt mig en morgon med tvångs-kel och idag när jag satt i paddocken och hängde med hästarna medan de åt sin lucern, hoppade hon först upp i mitt knä och var tok-kelig. Hoppade ner bara för att hoppa upp på min rygg, där jag satt framåtlutad! Hon trampade runt lite. Sedan såg jag på vår skugga att hon satt där och tvättade framtassen!

Och nej, vi har inte köpt någon alpacka. Men vi vill!
Alpackor ska ha tillgång till stall/vindskydd året runt. Så vi behöver bygga ett eget stall till dem. Hårdgöra markytor. Ha annat stängsel än till hästarna. Lösningar för el och vatten. Det är inget man svänger ihop på en eftermiddag. För ska vi ha dem, ska de bo bra! Så det tarvar lite planering! Det blir nog alpackor en dag. Men det kan ta ett tag.

Inga kommentarer: