torsdag, september 29, 2011

Halt och hostig häst – en svettig natt.

Tisdagen fortlöpte som tisdagar brukar, och jag skötte djuren medan maken var på ridskolan. Då, vid 20-snåret, mådde alla djuren bra.

När maken gått för att natta dem senare på kvällen, kom han tillbaka och sa att Saga andades konstigt. Det gjorde hon! Buken arbetade jättemycket, hon hostade då och då, och tempen var 38.1, vilket är mycket för henne. Och hon var svettig! Det var ju inte så mycket jag kunde göra sådär vid midnatt. Eftersom vi hade tid hos veterinären dagen därpå, satt jag och jobbade här hemma för att "ligga före", så jag jobbade och gick ner någon gång i timmen och tittade till Saga. Andningen lugnade sig och tempen sjönk lite, men hon blev inte helt "som vanligt". Ett gott tecken dock var att hon verkade pigg, hungrig och alert.

Kl 3.00 la jag mig. Gick upp vid 6.00 och kollade tempen och ringde veterinären igen så snart deras växel öppnat. De var dock inte så oroliga – jag skulle bara kolla tempen noga innan jag åkte till dem. Väl där kom en annan veterinär än sist, men hon var väl insatt i problemen, tog blodprover för att kolla hennes hosta, och noterade att hon fortfarande haltade. Så det blev nytt gipsbandage och ny tid på lördag!

Väl hemma igen fick jag ju jobba igen. Nu när oron för Saga släppt, kände jag av tröttheten från min jobbiga natt med alldeles för lite sömn. Var jättesvårt att jobba! Somnade till en stund, där jag satt i soffan med datorn i knät...

I morse var Sagas temp 38.1, vilket ju är lite högt, så jag åkte in till kontoret och jobbade på förmiddagen, men åkte hem vid lunch och "VAHAde" (vård av sjuk häst). När jag tog tempen efter hemkomst var den nere i 37.3! Så skönt! Resten av dagen jobbade jag hemifrån. Fortfarande en smula jet-lagad sedan tisdagsnatten...

Inga kommentarer: