måndag, september 19, 2011

En tur till Skåne och Karo på taket!

Pappsen och maken i Brobys nya park.

Mökkvi och älgarna (en älg ligger ner, så den syns knappt).

Stormbyarna under tisdagen ryckte loss nästan all markduk på alpackaligghallstaket! Så på torsdagskvällen var det jag som stod och fäste upp den igen, ikapp med solnedgången. Jag hann klart lagom till att det helt enkelt blev för mörkt. Sådär kul att göra det jobbet igen! Men stjärnorna glittrade ovan mig, fullmånen sken, och långt bort i sydväst såg jag åskblixtar lysa upp himlen. Faktiskt riktigt vackert! Jag ville ha fast markduken igen, innan vi reste iväg, så det var tur att jag hann klart!

På fredagmorgonen skötte vi djuren innan vi åkte till jobbet. Och sedan direkt från jobbet, ner till mor och far i Broby i norra Skåne! Det är skönt att komma bort lite, bli bortskämd av "päronen" och hinna träffas lite, medan bästa T såg till djuren på lördagen!

På lördagskvällen hade de bjudit in min nästkusin, hans fru och hans pigga och fnissiga 88-åriga mor! Jag har inte sett dem på, typ, 38 år! Dåförtiden var nästkusinen med när det skördades hö och vi ungar i grannskapet fick åka hölass från min morfars gård till nästkusinens pappas gård, och titta på grisar och kor! Riktig Bullerby-idyll! De var hur som helst trevliga och det blev en bra kväll.

Igår åkte vi hem, och idag red vi klätterrundan. Det är dags att komma igång att rida Saga efter konvalescensen nu!

Det blev en bra tur, och när vi kommit hem och höll på att sadla av, såg jag plötsligt två älgar uppe på fikakullen! Lite nervös var jag, att de var så nära. Men de höll sig på kullen, även om den ena höll oss under noggrann uppsikt. Hästarna märkte dem inte först! När de väl gjorde det, nipprade Saga lite, medan Mökkvi bara tittade till lite extra. Vi flyttade dem till torra (eller snarare "torrare" eller "mindre blöta") hagen innan vi gick in och lämnade älgarna där på kullen.

På yinyogan på kvällen skulle vi "öppna höfterna". Plågsamt! Men välbehövligt! Jösses, vad stel man är!

Inga kommentarer: