lördag, mars 05, 2011

Vårrusig Saga!

Promenix!

Videkisse i vardande!

Zolly i sol.

Arktis? Nej, jag lyckade sänka ner kameran under isytan i bäcken. Där ser det ut så här!

Alpackor i solnedgång.

Jag hörde hovklapper när jag mätte upp hö i stallet, och se, det var T som kom ridande på sin nya. fina Smætla. En tok-söt liten häst som verkar tycka att våra alpackor är lite läskiga. Vi var just på väg att rida ut, så T hängde på på F-rundan. Där brukar det gå undan, och det kände Saga på sig. Hon liksom krumbuktade och gjorde små bakutsprång och var som en tidsinställd bomb. Jag gillar inte det, och sedan jag ramlade av i höstas och slog mig, så är jag extra harig. Och spänd. Och det hjälper ju inte. Hon lugnade ner sig lite när jag fick rida främst, och då gick resten av turen bra.

Vid långa galoppbacken var det inget annat att göra än att driva på, gripa tag i manen och låta henne springa så fort hon ville. För bästa sättet att få bukt med sådant där krumbuktande är ju att driva på, men då får man ju vara lite morsk. Hon galopperade som tåget, taktfast, fint och fort! Orken försvann med backens första utplaning, men när Mökkvi svepte förbi fick hon fart igen. Sedan var hon tok-flåsig! Hon andades så häftigt när vi kom hem, att vi gick en liten promenad efter avsadling och ompyssel, så hon skulle skrittas av ordentligt och komma ner i andning. Kanske bli av med lite mjölksyra. Det blev en trevlig promenix i den gassande vårsolen, ackompanjerad av hackspettens hackande.

Det funkade. Snart nog stod hon hemma i paddocken och rullade sig vällustigt i gruset. Det är det bästa hon vet, men det har ju inte varit barmark förrän nu. Så hon har nog längtat. Vi fikade därute och gick en vända upp på kullen i Zollys sällskap. Lite sol på nosen. Det skadar inte.


1 kommentar:

Anonym sa...

Våren har kommit även till Uppsala! Solen skiner och det droppar från taken. Men vi har fortfarande snö upp till knäna i trädgården!
Kram Syster