onsdag, mars 09, 2011

Oups!

Framåt lunch kom vår receptionist och sa att "skrivarkillen" kommit, för att förevisa hur man skriver ut dubbelsidigt, häftat och hur man använder alla möjliga andra funktioner på vår tjusiga färgskrivare. När hon sa det fick jag också intrycket av att jag skulle äta lunch med honom. Eftersom jag anade oråd, frågade jag henne:
– Är det han som tjôtar så mycket? och vände mig om mot henne – och såg att han stod precis bakom mig ... Så pinsamt!

Kollegan bredvid mig håll på att gå åt av återhållet skratt, och jag kände mig så dum. Ingen av oss låtsades om min kommentar och som tur var skulle alla originalarna äta lunch med honom. Sedan var det dags för visning. Han satte sig vid min dator för att installera en "bättre" drivrutin. Han började med att ta bort min befintliga, och mycket väl fungerande, drivrutin.
– Ska du verkligen ta bort den, frågade jag klentroget, eftersom den funkade så bra.
– Jaja, den är lätt att installera sa han.

Så misslyckades han! Efter en hel del pill lyckades han ordna så att jag kunde skriva ut över huvud taget, men färgerna blev helt konstiga och jag blev sur – varför skulle han pilla på min dator när han inte kan! Så nu får jag be vår datorsupport, som är mycket duktiga och dem som hittade den bra drivrutinen till skrivaren i första hand, att installera den på nytt!

Inte nog med detta. När han skulle visa oss funktionerna på skrivaren misslyckades han gång på gång, och experimenterade sig fram med mina kollegor. För han "var inte van vid MAC". Men då får han väl plugga på innan han kommer!? Jag var precis skogstokig på honom, som stal tid från oss och dessutom sabbade för mig. Så jag återgick till mitt jobb och lyssnade inte mer på honom.

När han gått berättade gärna kollegorna för våra medarbetare om min fadäs, men det roliga var att alla tyckte han förtjänade att höra att han var "tjôtig", för alla har irriterat sig på att han är så snacksalig.

Och det som stör mest, är förstås att han alltid snackar som att han har koll på allt det senaste och kan så mycket, när han i själva verket inte kan alls! Mycket snack och lite verkstad där!

På kvällen blev detta en bra historia att berätta när jag och två kompisar åt och drack gott på Bon. Himla kul att gå på AW med dem!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag lärde mig följande på en konferens förra veckan: Skatteverket höll föredrag och berättade om framgångarna med e-deklaration. Det viktigaste för Skatteverket är att uppkopplingen för Mac funkar, trots att bara ca 2% av befolkningen använder Mac. Varför? Journalister använder Mac! Om de säger att det funkar, gör det det, liksom. Sedan prioriteras PC och sist Linux (ca 1% användare, inkl. M och mig). Varför? Linux används av tekniker. Tekniker gillar problem! /Vev (som INTE gillar tekniska problem, men måste medge att M är attans bra på att hitta lösningar.)