lördag, augusti 07, 2010

Vilsamt med vänner och vilda vänliga vovvar

Kanelikompisen ringde och frågade om vi skulle hitta på något. Jag hade ju bestämt med T att rida ut vid 17-snåret, men det var ju ett tag dit, så Kaneli kom, med glada hunden Tiggva och goda munkar. Vi fikade medan T red ut på Eyglo, solen sken och vi hade det allmänt bra!

Vid 17-snåret bytte jag om. När jag kom ut var både Tiggva och T:s hund Ztrike lösa. Först höll de sig på avstånd, sedan började de hälsa osäkert och jaga varandra vänskapligt, och blev mer och mer trygga med varandra. De blev så trötta och törstiga av sitt bus att de drack tre vattenskålar och lade sig platta mot marken för att svala sig.

När de blev för utmattade för fortsatt bus satte sig Tiggva i knäet på oss. T och jag satt på bänken vid stallet och fick oss varsin kelstund med Tiggva, som tror hon är en knähund fast hon är en stabyhoun, och då ville Ztrike också bli en knähund, fast han är en kelpie. Inte direkt den sortens hundar som man har i sin lilla handväska ...

Det var hur som helst väldigt gosigt. Efter någon timme verkade Tiggva vilja åka hem så Kaneli åkte och T och jag red N-rundan, och tog vägen om hennes föräldrar när vi skulle tillbaka. De var glada att ha fått låna vår grovdammsugare, som även suger vatten, när de städade sina boxar. Kan jag förstå! De har ingen golvbrunn i stallet så det måste vara hur jobbigt som helst att få bort allt vatten! Och det blir mycket vatten!


Maken och jag tackar än en gång för att snubben som lade grunden till vårt stall tänkte till och ordnade både golvbrunn med löstagbar insats för grovskräp, möjlighet att jorda hela stallgrunden och ruggade ytan i stallgången så den inte blir så hal. Tänk på det, om ni ska bygga stall!

Inga kommentarer: