fredag, augusti 06, 2010

Regnig fredag med jobb, jobb, jobb - och en ridtur!


Hällregn!


Karon gillar sin Pernod!


Missarna vågar sig ut medan kvällsdimman kommer smygande.

Regnet öste ner så det blev en stor sjö där sovrumsfönstret stått på glänt. Dit med badhandukar och stänga fönstret illa kvickt!

Jag jobbade ca 4 timmar och under tiden regnade det och jag kände mig sur. Tidernas sämsta semestervecka! Jag har haft riktiga arbetsveckor med mindre att göra! Gruff. När jag jobbat färdigt behövde jag trösta mig med en ridtur, och då lättade faktiskt vädret också. Det var dags att rida Mökkvi – jag rider dem varannan dag nu när maken är bortrest.

Jag provade T:s fiffiga gramantygel, som hjälper mig att få hästen att sänka huvudet. Fungerade hur bra som helst när jag red N-rundan på Saga igår kväll. Vid ett ställe kommer man upp för ett krön invid ett buskage och en liten äng där det ofta syns djur, som dovhjort, rådjur och en gång en älg. När vi kom uppför krönet spetsade Saga på öronen och jag hörde något prassla. Och så hörde jag röster. Var det en älg i antågande? Men det var grannen som gick en promenad med barnen, och trodde att Saga och jag var en älg! Han sa att han sett en älg stå tämligen nära vårt hus häromdagen. Så de är tydligen här på hemmanet. Bara det att vi inte ser dem.

Denna dag finred jag på Mökkvi fram och tillbaka på grusvägarna vid oss. T:s hovslagare skulle komma kl 16, och jag ville hålla koll på om hennes föräldrar hann komma hit och ta in hästen, för annars tänkte jag göra det. Men de var på plats i god tid så jag tog några vändor till i det nu strålande vädret! Mökkvi lyssnade inte lika bra på gramantygeln som Saga, men det blev ändå bättre! Dags för en liten investering!

Hovslagaren höll på i knappt 4 timmar, men så hade han två hästar att sko. Under tiden gick jag in och planerade vår tredagars bilsemester mot Askersund. Och firade min frihet – att min onda jourvecka var slut – och att min semester nu började på riktigt igen, med en Pernod! Så smarrigt!

Inga kommentarer: