onsdag, maj 14, 2008

Hästägarbestyr - utan häst!

Oj, det är verkligen på riktigt! Saga kommer att bli min! Och plötsligt får man klia sina grå! Vi har ju inte ens fått hit henne ännu!

Saga går på hösilage nu. Enbart. För den oinsatte kan jag berätta att hösilage kommer i balar som är inplastade. Håller ohyggligt länge innan de öppnas, men blir som en mjölkpaket när man väl öppnat. Surnar till fort. Vi har gott om bete i hagarna, men hästar kan bli sjuka om de inte tillvänjs väldigt gradvis. Det får ju inte ske!

Saga äter 7 kilo om dagen. De minsta balarna är på 20 kg. Räcker alltså i tre dagar. Kan gå faktiskt. Fast i övervänjningen måste jag minska andelen hösilage. Då går den inte åt fort nog. Men grannen fodrar sina med hösilage! Får be att få köpa "duttar" av dem under omvänjningen. Är säkert inget problem, för att de är schyssta. 1 problem löst.

Under omvänjningen får hon ju inte komma åt betet i våra hagar! Så nu har jag klurat ut hur jag ska göra om vår grusade stallplan till en hyfsat stor hage. Med omkopplare. Himla fiffig lösning om jag får säga det själv. Kan komma till användning flera gånger. 2 problem lösta.

Så blir hon ju ensam innan maken hittar sin häst. Känds inte alls bra. Men har fått veta att hon stått i egen hage där hon står nu. Med hästar i grannhagen. Hos oss kommer hon att se grannens hästar. Så hon är ju van. 3e problemet tillfälligt löst.

Men dröjer det innan vi hittar makens häst, får vi hitt' på nå't. Kanske ska man köpa sig en liten shettis?! Som sällskap, och så kan man ju träna horsemanship och longering med den. Kanske lära sig tömköra den. Handlar väl mest om tid. Men det skulle vara kul. En egen liten hästflock! Får grunna på det. Min arbetskamrat känner faktisk en shettis som vi kanske kan "låna" ett tag. Vore ju fiffigt.

Jäpp, det var sån't här jag grunnade på när jag vaknade kl 04.00 i går morse och inte kunde somna!

Men kanske hittar maken sin häst ikväll! Vi ska provrida en valack utanför Varberg!

Inga kommentarer: