tisdag, februari 26, 2013

Pållepyssel och alpackor – och vår!

Qhichincha i vårsol.
Kakan skuttar över isen.
Storasyster, lillasyster och deras mamma.
Saga har "sillisar" – en fiffig silikonfyllning som skyddar mot snö och "mög", samtidigt som den stöder hoven.
Och gips. Och hålband. Och Sole Pack.


Saga behöver lite förströelse i sin lilla box. Så jag köpte en lekboll för hund till henne, som man stoppar godisar i. När hon snurrar bollen ramlar godiset ut. Hon fattade med en gång. Och tömde den på ett kick... Jag får skaffa större godisar...


Tredje måndagsmorgonen som vi åkte tidigt till Alekliniken. Denna gång bara med Saga, som skulle få skor fram, istället för gipset på de urkarvade hålväggarna. Nu hade den ena urkarvningen inte riktigt hårdnat än, så de satte på en sko, men lade gips på utsidan. Nu är det sex veckor till vi åker dit igen. Under tiden ska jag själv byta det där gipset var 14e dag. Det blir två gånger...

Tjejen på kliniken visade noga hur jag skulle göra och vad jag skulle tänka på, men jag vet ju av erfarenhet att jag är mycket fumligare än hon... Men det ska nog gå bra, jag har ju gipsat hov förut!

På andra hoven satte de ett hålband som ska hålla ihop hoven, och fyllde på med Sole Pack, ett slags ifyllnadsmaterial, som ska skydda.

Tänk vad de kan hitta på! Fördelen är att jag nu kan skritta henne ute, bara det är torrt. Och det behövs, för nu är hon såå rastlös. Nu är det ju inte torrt än... Men det töar tokfort nu när solen står på! Så snart så... 

Idag fick jag ta av mössor, vantar och jacka när jag mockade, för jag blev så varm! Och jag såg tre spindlar och en fluga ute. Våren är här!




Inga kommentarer: