onsdag, februari 20, 2013

Mildväder betyder meck...

 Broddar – ett måste på frusen Slush Puppie...
 Sawila och dotter Miski!
 Matte & Mökkvi.
 Solig onsdagsmorgon – med mycket lätt snöfall.
 Matte & Mozzy softar i soffan.
 Stilton rullar sig i de frusna hjulspåren.



Måndag kl 8.00 gick vi ut och gjorde i ordning hästarna inför vår färd till djurkliniken. Nu ser båda pållarna friska ut i hovarna, men Saga fick gips på framfötterna en vecka till, för att hornet i hovarna ska hårdna ordentligt.

Hela dagen var det mildväder med tidvis regn, så en aspekt på färden med hästsläp och två hästar i, var att det kanske skulle bli halt – och lite slirigt var det, men maken fixade det galant.



Efter en snabb lunch ilade jag till Arbetsförmedlingen i Nödinge och kom blott en kvart innan stängningsdags... (De stänger redan kl 16.00!). Men jag fick pratat med en handläggare som var väldigt trevlig och vänlig men hade väldigt dålig koll på min branch. Så det är ju tur att jag har det...

Så tisdagen var således den första dag som jag i praktiken var arbetslös, eftersom jag är van att vara ledig måndagar. Fördelen är att man kan sköta djuren i dagsljus! och hinner vara med dem mera.

Vårt vackra lager med ca 4 cm snö smälte till ca 3,5 mm slask som under måndagsnatten, när natten föll med temperaturen, frös till rejält fram till tisdagsmorgonen...

Jag hade broddar på och broddade även Mökkvi och försökte gå en sväng med honom ned till postlådan. Men det frusna knögglet med hjulspår och ojämnheter var luriga att gå på för oss båda, trots broddar, så det blir nog inga mer promenader förrän man kan gå lite tryggt. Om Mökkvi skulle dra iväg eller gå omkull har jag ju inget att sätta emot utan fotfäste. Nu är han ju snäll och försiktig, men man får ändå inte glömma att tänka på säkerheten.


Inga kommentarer: