lördag, november 17, 2012

Frufälla!

Fina nya stationen i Älvängen!
Själva "frun", dottern och min "medbrottsling".

Kompisar från förr.

Efter restaurangen blev det snack, godis och vin "hemma hos".

Gladisar!

Min kära gamla kompis i Eskilstuna gifte sig ju i oktober, och det blev liksom aldrig tillfälle till en möhippa dessförinnan. Delvis eftersom hon bor så långt bort. Men denna dag hade min "medbrottsling" kommit överens om att besöka vår vän på kvällen, som hon gjort så ofta förr, i lägenheten vår kompis' far äger.

Några av oss möttes redan vid 12-snåret hemma hos min medbrottslings föräldrar, för att skapa en sång. Det blev förstå en hel del "catching up to do" eftersom många av oss inte setts på länge, medan vi åt goda smörgåsar – för medbrottslingens mamma hade precis bakat långpannebröd! Mums. Vi hann knappt göra vår sång, för vi snattrade så mycket!

Men 17.20 mötte vi upp två personer till
på Korsvägen och gick upp till kompisen på Skånegatan. Först gick min medbrottsling in och sa att hon stött på någon – så dök jag upp! Och en till! Och en till! 6 personer stövlade in, och vårt offer kunde inget annat göra än att klä treåriga dottern och sig själv och följa med oss ut till okänd destination – Restaurang Ottomania!

Där var väldigt varmt och lite högljutt, men förrätterna vi delade på var hur goda som helst, mitt  grillade lammspett helt underbart, och likaså det turkiska vinet!


Med en liten tös kan man inte bli för långvarig, även om hon är ovanligt lättsam, så efter maten betalade vi och gick tillbaka till lägenheten på Skånegatan och tjôtade, drack kaffe och vin i lite tystare och svalare miljö.



Det är lustigt när man ses sådär. Vi har känt varandra i ca 30 år! En del träffar man löjligt sällan, men man kunde lika gärna setts igår. Och vi är rörande eniga om att vi alla ser precis likadana ut som då! Fast vi behöver läsglasögon till menyn, och gillar inte sorliga miljöer...


Vid 23-snåret fick jag gå mot tåget och kom snabbt och lätt till Älvängen där maken hämtade. Jag gick och lade mig synnerligen sömnig och fortfarande tokmätt efter de smarriga spetten!





Inga kommentarer: