måndag, september 03, 2012

Slitsam söndag/Matthetsbringande måndag


 Högtryckstvättat stall!

 Tjohoo!

Hittade en sko Saga tappat i hagen. Och här kan man se hur en del av hoven slitits med!
Så många skor de tappat i hagen – och vi har bara hittat en bråkdel...

 Affe & Keilir sällskapade mig gärna när jag fäste änden på lammstängslet.

Chaska.


På söndagen plockade jag ut resterna av den gamla bädden ur Sagas box, medan maken finborstade resten av stallet, och så dammsög vi upp all gammal kalk. Medan maken sedan högtryckstvättade stallet, asade jag under mycken möda och hällregn ut en 60 kg tung rulle med 100 m lammstängsel genom ca 120 m knögglig blöt hage. Sedan blev det  – soffan! Det förtjänade vi!
 
I måndags skoddes Mökkvi. När hovslagaren var färdig åkte vi till vår hö-bonde utanför Trollhättan och hämtade 56 balar ängshö till alpackorna! De föredrar det lite finare höet. Förra året när de fick grövre hö, lämnade de hälften! Men detta verkar de gilla! Så vi lastade, lossade och plockade in drygt 500 kg hö... Det känns lite i kropperten, även om det går ganska fort.

Så avrundade vi dagen med 70 meter stängsling. Medan Mökkvi skoddes hade jag fäst lammstängslet i bortre änden av hagen, ivrigt påhejad av Affe och Keilir som gärna nosade nyfiket och försökte vara i vägen. Tur de var på andra sidan stängslet! Men söta är de och det var mysigt med deras sällskap.

På aftonen klubbade sålunda maken ned stolparna ordentligt och vi fäste upp stängsel så att alpackorna nu inte längre kan smita in till pållarna!

Det tar på krafterna med helg!

Inga kommentarer: