lördag, maj 12, 2012

Kinkiga tjejer

Kachita vilar...
...och Miski likaså!

Killar som chillar.

Stilton stretchar!

Alpackor som slappar.

Jag fick igång Saga på vår ridlektion idag, men jösses vad jag fick kämpa och vad enveten hon är. Fick ur henne 2 galoppsprång i paddocken. Det brukar inte vara problem ute – men att galoppera i paddock – det går nästan inte. Men hon travade fort! 


Men även om jag fick kämpa så lyckades jag ju faktiskt få fram henne. När hon blir "normal" igen kan jag således hoppas på bättre flyt. Eftersom jag ställer högre krav nu har hon börjat protestera mer! Bara jag går vinnande ur den striden så kommer vi in i en ny fas! Och jag kommer att vinna!

Helt utmattad fick vi gå mjölksyran ur benen hon och jag efter lektionen, innan vi lastade båda hästarna, helt problemfritt!

Saga är ju segare än någonsin och än så har inte ökat kraftfoder eller B-vitamin hjälpt, men det tar kanske ett tag (har bara hållit på en vecka). Nu vänjer vi dessutom över dem från hösilaget till vårt torra hö. Det är nog inte lika smarrigt, så min tunna häst äter inte upp! Men jag har lite försiktigt börjat låta henne beta frodigt gräs en stund var dag. Förhoppningsvis ska det hjälpa.
Hon fäller ju fortfarande tokmycket, vilket tär på henne! Hon borde vara naken snart...Längtar till pälssättningen är klar! Ev är hon brunstig också – då kan de bli extra sturiga. 

Några som uppenbarligen har "hormonhumör" är våra tre dräktiga alpackor! Så här en månad innan nedkomst är de riktigt spottiga och sura mot varandra och fölen. Det är ju helt normalt, men det blir ju trevligare sedan när de fått sina föl och blir sina vanliga positiva jag igen. Så snart går vi i väntans tider! 15 juni är beräknad nedkomst, men alpackor brukar inte vara så precisa på den punkten... Så spännande!







Inga kommentarer: