lördag, november 26, 2011

Lång lördag!

Saga övervakar stängslingen av en ny fodringshage.

Lördagsmys med alpackor.

Det hände sig denna morgon att vi gav oss ut till stallet redan 9.15, för att hinna rida en klätterrunda innan hovslagaren kom! Det ligger inte för mig att vara uppe så tidigt en lördag, men klätterrundan är en"skoavdragar-runda", så det var skönt att hinna med den innan hovslageriet. Dessutom sken solen! Hovslagaren skulle komma vid 11-12-snåret, så jag var ju tvungen att vara hemma 11. Vi hann rätt lagom. Jag hann såpa Sagas fötter och sopa stallgången ordentligt innan han kom.

Han frågade om han fick släppa lös sin hund, och det fick han. En jättesnäll och lugn Rhodesian Ridgeback/Rottweiler-blandning. Medan hovis jobbade med Saga, riggade jag den automatiska fodergrinden på utfodringshagen, och borstade rent våra lastpallar med kragar som vi har som foderhäckar och mockade paddocken. När jag gick där med sopkvasten måste vovven ha trott att jag skulle leka med honom, för han hoppade omkring, skällde och busade, men var ju helt snäll. Så snart jag ställde ifrån mig kvasten blev han lugn igen och lät sig villigt klappas. Lite missnöjd, som hundar gärna blir, när jag slutade klappa. Tittade uppfodrande på mig till jag klappade honom igen.

När hovis åkt blev det lunch, varpå redige maken slog i några stolpar till en andra utfodringshage och sedan gjorde en bädd till hästarna i deras nyrengjorda ligghall. Jag målade mitt "sjömärke" som ska placeras över Thermobaren så hästar och alpackor når den från varsin sida. Just som jag var klar började det regna, så jag tog ett par plastpåsar på händerna och bar in den kladdiga konstruktionen i stallet. Och det verkar inte synas så mycket i färgen!

Så stängslade jag den nya utfodringshagen, mockade åt pållarna och pysslade. Väl inne gjorde jag paj och sedan kunde vi ÄNTLIGEN, äntligen, slappa framför TVn. Det har varit en intensiv tid i höst med djurskötsel, ridning och ligghallsbygge. Och det känns i de små musklerna. Och jag har nog lite hälsporre. Men nu börjar ju vi bli färdiga så förhoppningsvis kan vi ta det lite lugnare helgerna framöver.

4 kommentarer:

ylle sa...

Ja, fliten tar ju på fysiken. Men tänk vilka fina muskler du får! Och så härligt det är att ha ett liv med djur!!!

Cattis sa...

Hej! Såg att du kommenterat på min blogg, så jag blev nyfiken på din sida. Vad häftigt att skaffa gård så där! Och så har ni alpackor - mitt favoritdjur. Vilka charmtroll!

Karos Corner sa...

Hej Cattis. Kul du hittade hit. Visst är de bedårande, alpackorna! Kul att alpackor är ett favoritdjur – det är inte många som tänker på att de finns över huvud taget. I juni får vi tre små föl....

Karos Corner sa...

Ylle - vår flit renderar nog lite muskler. Men märkligt nog verkar den inte ta på det mjuka späcklager som effektivt döljer mina fantastiska "abs".