måndag, juli 12, 2010

Våga vägra helvetisk hetta

Bromsar – de kommer med hettan och bits så in i bänken – fast inte inomhus!

Karo städar ur ligghallen i helvetisk hetta.



Ojdå – min pålla är visst inte alltid så snäll ...

Vi hade bestämt tid vid 13-snåret. T kom och vi red ut för att visa henne "klätterrundan" – som hon naturligtvis hade ridit förut. Vi tog extrasvängen förbi fallna trädet ner till björkstigen. Så det blev en ganska lång runda i värmen och pållarna gick rätt bra tycker jag! Vi avrundade med att rida N-rundan baklänges så vi fick några schyssta tölt-sträckor på hemvägen, och slutade med en galopp uppför en brant backe. Saga fick rejält med fart!

Så svampade vi av våra varma hästar och T åkte vidare. Själva åt vi lunch, varpå plikten kallade. I hettan. Det tog emot. Men maken slog klöver och jag städade ur vinterbädden i ligghallen. Det gick an inne i ligghallen – i skuggan. Men för att slänga ut halmen var jag tvungen att gå ut i den förhatliga solen. Usch och fy så svett jag var!

Saga och Embla kommer i stort sett bra överens, men fortfarande känner Saga ibland, helt oprovocerat, att Embla måste sättas på plats! Denna dag, när jag tog dem från den ymniga gräshagen till den avbetade delen, dristade sig Embla att gå och dricka vatten före Saga. Synnerligen reglementsvidrigt, tyckte Saga! Och började jaga stackars Embla runt al-dungen, varv på varv. Det blev ro en stund och jag gick iväg. Men så började Saga jaga igen. Med stor öppen mun högg hon rejält i Emblas bak! Jag trodde hon tagit en tugga, minst! Men när jag tittade var det bara ett "vanligt" ytligt sår, smorde på lite salva och snart såg det fint ut igen.

Inga kommentarer: