fredag, juli 23, 2010

Stängt för semester!

Men... var är köket?

Ah – diskbänk ute i kontorslandskapet. Kyl och frys har vi i skrivarrummet. Helt naturligt.

Utsikt över Göteborgshjulet och läppstiftet.

"La bella principessa"

Vi har ju semesterstängt på jobbet. Fast en del av oss måste ha jour ändå. Eftersom jag ogillar jourkonceptet men gärna jobbar på sommaren när det ändå är för varmt, och det faktiskt fanns saker att göra, så fick jag jobba "på riktigt" även denna veckan!

Alldeles ensam på kontoret! Lite märklig känsla är det. Telefonen ringer nästan aldrig, det är lugnt och tyst och jag rycker till förskräckt var gång jag hör skrivaren rassla, fastän det är jag själv som skriver ut. Men ljuden blir så tydliga när man är själv. Dessutom kom några gubbar på tisdagen och plockade ut allt ur köket, för att förbereda för slipning och lackning av trägolvet där.

Så sedan hade jag inget kök! Kyl och frys kopplades in i skrivarrummet.
Vatten fick jag hämta på toa, där jag även fick diska min tallrik och bestick. Min lunch åt jag i sofforna i en fönsternisch med utsikt över Avenyn. Helt OK! Och tänk vad mycket man får gjort när man får jobba ostört! Jag tror arbetsro måste bli nästa effektiviseringsåtgärd. Måste finnas mycket att tjäna på att folk får jobba ifred istället för att stressa. Jag hade dock ganska mycket att göra hela veckan, så det var bara fredagseftermiddagen som blev en smula långsam, innan maken och svärmor hämtade mig.

Vi åkte till Eriksbergshallen för att se på utställningen " And there was light", utställningen om Da Vinci, Michelangelo och Rafael. Man fick med sig hörlurar in och en liten "fjärris" som man kunde trycka på och rikta mot konstverken, för att få information. Där var många vackra verk, modeller av Da Vincis krigsmaskiner etc och information om hur de arbetar för att datera konstverk och härleda vem som målat dem. "La bella principessa" är ett verk av Da Vinci som dök upp 1998!

Saxat ur GPs web:

1998 såldes verket, en ung kvinna i profil, vid en auktion på Christie's för 19 000 dollar. I beskrivningen hette det "tidigt 1800-tal med tyskt ursprung".

År 2007 såldes den igen, nu till den Kanada-födde konstsamlaren Peter Silverman, som betalade lika mycket som vid auktionen nio år tidigare.

Silverman hade sina aningar om att upphovsmannen kunde vara en annan, mer framstående konstnär. Han tog sin Vespa till Louvren med tavlan på pakethållaren och fick där experthjälp att ringa in skaparen. Vid det här laget har en bred grupp experter konstaterat att det med all sannolikhet är en da Vinci. Bland annat har man funnit fingeravtryck på den.

Numera är La Bella Principessa värderad till 100 miljoner pund, alltså drygt en miljard kronor.

Det vore nå't – att hitta en Da Vinci drällande på vinden ...

Vi avrundade besöket med en fika på uteserveringen, vilket var himla najs. Får dock tillstå att när man ser reproduktionerna på utställningen av verk som man sett "på riktigt" i Florens och Vatikanen, så känns ju inte reproduktionerna så imponerande. Men de skulle nog inspirerat mig att resa dit, om jag nu inte redan varit där.

Väl hemma var det bara att konstatera – nu har jag semester! Vilket bäst firas med en conga-line med maken medan man skanderar "nu har jag se- mes-ter, nu har jag se- mes-ter"...


Inga kommentarer: