tisdag, maj 25, 2010

Gluteus minimus på en tennisboll – eller hur man slutar att tappa ett ben!

Gluteus minimus –"gammaglobulinfettbulan"

Ibland tappar jag mitt ben. Eller det känns så. Precis i vecket framtill där lår möter mage, en bit in, känns det som att man ibland bara kan häkta loss mitt ben. Ibland gör det ont, men för det mesta känns det bara som jag ska tappa benet.

Många vänner har betvivlat mitt psykiska hälsa när jag påpekat att jag håller på att tappa det. Blott en kompis, vet precis vad jag menar. Hon tappar också benet! Nu har allt fått sin förklaring.

Min kompis som dessutom ger oss massage på jobbet sa att en "nervfläta" går från Gluteus Minimus – den lilla "bullen" precis ovan rumpan där de sätter sprutan vid gammaglobulin-vaccination – fram längs låret just till framsidan där jag har ont!

Hon visade mig lite stretchövningar för att motverka smärtan, men sa också att ett bra sätt var att lägga sig på rygg med en tennisboll under Gluteus Minimus! När hon talade om detta letade jag liksom efter min Gluteus Minimus och kände genast jag tryckte på den, att den var öm och spänd!

Vi har ingen tennisboll, men en kattleksak fick duga när jag på kvällen skulle testa detta. Det gjorde lite ont. Men blev snart bättre! Tänk en så enkel lösning – och hur det kan hänga ihop! Sedan jag börjat utsätta min gammaglobulinfettbula för 40 sek tryck då och då, så tappar jag benet mycket mindre!


Inga kommentarer: