tisdag, december 29, 2009

Sanering och Saga-skoning med sulor!

Zolly tyckte plötsligt att badrumsmattan var oemotståndlig!

Måne över pållarna.

I dagarna två har vi städat. Det behövdes. Mycket. Väldigt mycket. Vi ska ju få finfrämmat i dagarna som kommer! Svåger med familj från Gävle idag! Och nu får vi hela 5 gäster till nyår! Det som verkade som att ingen skulle komma! Men det är ju väldigt trevligt!

Denna morgon var jag således oroad för vår färd till hovslagaren i Nödinge, eftersom vår uppfart är fortsatt isig, trots mycket "isfritt"-salt igår. Men vårt islager är ju så tjockt ...

Men vi ställde släpet nere vid vägen och jag lastade en motvillig men lydig Saga där. Vi åkte iväg och det gick hur bra som helst. Fick vänta i en timme på kliniken. Vi förstod varför när hästen innan oss gick ut – gips på 4 hovar! Nu fick Saga äntligen sina snösulor, så nu ska hon förhoppningsvis inte få så mycket styltor längre!

Hon lät sig lastas på hemvägen också, och sprang glatt runt med Mökkvi när jag släppte henne i hagen.

Hon är lustig, Saga. Hon kan vara så egensinnig och motsträvig, men när det kniper lyder hon. Så hon har nog ett visst förtroende för matte ändå. När hon känner sig otrygg. Känns skönt. Min lilla fina Saga!

Någon gång efter 20 kom de. Svågern med familj från Gävle. Med bil. Tre trötta barn (och två trötta vuxna). Vi bjöd på lax och potatismos, och sedan gjorde svägerskan enorma mängder fruktsallad. Gott! När de övertrötta små väl varvat ner somnade de som stockar, medan mor och far höll ut lite längre. Men de skulle upp tidigt för att hinna med Stena-båten GBG-Fredrikshavn för att besöka svägerskans syster i Danmark över nyår, så svägerskan gick och lade sig, bröderna satt och pratade och jag tog in hästarna för natten.

Inte en enda snöstylta på Saga! Mökkvi däremot hade två som inte var så höga men satt som berget. Snösulor rules!

1 kommentar:

Anonym sa...

Nu ser jag att antalet besökare sedan 16 juni är prick 4000! Det måste betyda att jag är nummer 4000! Med 1 januari i antågande (och nytt decennium!), är det kanske dags att nollställa räkneverket? Kan du se hur många besök du har haft totalt sedan du började blogga? /Vev